Bombonici – brandul de haine pentru copii care asigură locuri de muncă pentru sătenii din Sadaclia
Bombonici – brandul de haine pentru copii care asigură locuri de muncă pentru sătenii din Sadaclia
Bombonici este un brand de haine pentru copii, lansat în anul 2004 de către Silvia Lazu. Însă istoria brandului începe mult mai devreme. Silvia Lazu cosea hăinuțe încă de când avea 10 ani. Mama ei, croitoreasă de profesie, a fost primul tutore care a îndrumat-o și a învățat-o această meserie. Silvia a crescut printre culori, stofe, schițe și accesorii incredibile. Cu nerăbdare aștepta clipa în care mama se va aşeza din nou în faţa maşinii de cusut. Silvia a rămas fidelă acestei pasiuni din copilărie și a avut grijă să nu uite lecțiile primite atunci. În anul 2000, odată cu nașterea primului copil, Silvia Lazu decide să pornească o afacere proprie, fiind ajutată la început de părinți.
„Istoria Bombonici a început cu un „bombonici” micuț, primul meu copil. În anul 2000, piața hăinuțelor pentru copii, în special bebeluși, arăta cu totul altfel. Aproape că nu exista. Iar eu aveam o necesitate personală de a îmbrăca puiul în haine calitative și gingașe, asemenea îmbrățișărilor părintești. Din păcate, nu era o diversitate în modele, design, dar nici produse de calitate, cu cusături finuțe și stofe alese cu grijă . Așa am început să inventez și să cos hainuțe pentru fetița mea, acasă. Erau destul de drăguțe si cel mai important – comode. Astfel, , am început a coase pentru rude la rugămintea lor, vecini, dar și oameni necunoscuți, care ajungeau la mine prin recomandări. Pasiunea, dragostea și visele sunt doar o parte a succesului. Fără perseverență și cunoștințe mi-ar fi fost mult mai greu, de aceea au urmat studiile în domeniu care m-au ajutat să creez propria marcă. De ce Bombonici? Anume așa o numea sora pe fiica mea, și îmi plăcea atât de mult, încât am vrut ca această dezmierdare – „bombonici”, să se asocieze cu hăinuțele „dulci” ale nou-născuților, cu gingășia și dragostea cu care lucrăm”, spune Silvia.
În 2004, Silvia Lazu lansează oficial afacerea și deschide o întreprindere de confecţii în satul de baştină, Sadaclia din raionul Basarabeasca. Au fost cumpărate șapte mașini de cusut și au fost angajate sase croitorese, iar Silvia lucra de rând cu ele. Ea și-a propus din start să creeze haine pentru copii de o calitate înaltă, iar rezultatele nu s-au lăsat așteptate. Pe parcursul anilor, Bombonici a devenit una dintre cele mai îndrăgite mărci de haine pentru copii din țară.
„Fiind pe piață deja de 17 ani, continuăm să producem hăinuțe pentru copii, fiindcă la asta ne pricepem cel mai bine. Noi cunoaștem acest domeniu cap-coadă, și ne place că el se află într-o schimbare permanentă, iar noi îi ținem pasul zi de zi. Astfel creștem, experimentăm, căutăm noi soluții atât în design cât și la producție sau livrare. Inițial produceam doar hăinuțe, acum sortimentul nostru conține și multe accesorii, iar vârsta maximă pentru care avem hăinuțe în vânzare a crescut cu timpul până la 3 anișori. Și aceasta nu este o coincidență. Primii trei ani sunt considerați ca fiind cei mai importanți în formarea copilului, a personalității și temperamentului său. Suntem foarte motivați, astfel, să fim alături de clienții noștri de la nașterea odorașilor și până la grădiniță. Și, sincer, ce poate fi mai dulce și plăcut decât crearea hăinuțelor pentru bebeluși?”, declară Silvia.
Startul oricărei afaceri presupune o necesitate continuă de investiții. La început, Silvia a primit ajutor de la părinții săi, ca să reușească să dezvolte afacerea. Pe parcurs, Bombonici a beneficiat și de suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.
„Provocările ce țin de partea financiară, desigur, apar primele. Este vorba despre investiții de ani de zile, până începi a primi un venit. La acest capitol m-a ajutat familia foarte mult. Poate, avea să fie mai simplu să plec și eu peste hotare, pentru a face un ban acolo, dar am refuzat categoric să plec din țară. Doream să creez ceva aici, știam că ne va reuși. Un alt factor esențial este că am crescut împreună cu cumpărătorii noștri, am ascultat și analizat doleanțele lor. Trebuie să fii pregătit din start și să știi că, clienții nu te vor invada peste noapte. E o cale lungă, bazată pe încredere și comunicare. Încă unul dintre cele mai grele aspecte ale unei afaceri este propria disciplină și motivație de a lucra în fiecare zi. Știam că în spatele acestei afaceri e toată familia mea și zeci de angajați. Nu puteam să-i dezamăgesc, nu aveam voie să renunț, chiar dacă erau zile în care nu mai aveam puteri”, spune Silvia.
Cu susținerea Proiectului de Competitivitate din Moldova, brandul Bombonici a obținut recent certificare internațională pe standardele ISO 9001:2015 și ISO 45001:2018, , care au permis sporirea capacității de producție a întreprinderii și oferirea unor locuri de muncă sigure pentru angajații săi. Bombonici a beneficiat de consultanță și suport în implementarea și certificarea de către un organism internațional a sistemului integrat de management calitate – siguranță ocupațională conform cerințelor standardelor internaționale ISO, dar și instruiri profesioniste pentru dezvoltarea afacerii. Certificarea cu standardul internațional al managementului calității ISO 9001:2015 a stimulat creșterea eficacității întreprinderii și a îmbunătățit calitatea produselor, sporind astfel nivelul de satisfacere al clienților. În același timp, prin implementarea noului standard de management al sănătății și securității ocupaționale ISO 45001:2018, Bombonici vine în întâmpinarea nevoii de siguranță a angajaților săi,oferindu-le locuri de muncă sigure și decente, în conformitate cu cerințele internaționale. Aceste certificări cresc competitivitatea brandului Bomboniciși îi oferă noi oportunități pe piețele din străinătate.. În prezent, prin intermediul programului SMART Factory al Proiectului de Competitivitate din Moldova, peste 20 de fabrici au obținut certificări internaționale, asigurând locuri de muncă decente pentru mai mult de 3.500 de angajați. Acreditările internaționale contribuie la creșterea competitivității sectorului pe termen lung și atragerea clienților europeni, care pun un accent deosebit pe calitatea produselor. În 2020, Bombonici a lansat și magazinul online cu livrare în toată țara. „Magazinul online este un pas foarte important în dezvoltarea activității noastre. Orice mămică, în primele luni din viața bebelușului său, des apelează la serviciul livrare pentru a primi produsele cât mai aproape de casă. Iar într-un an pandemic, este un serviciu dublu necesar. Am vrea să creștem și mai mult, ca să putem livra și peste hotarele Moldovei, dar aceasta este o altă etapă, la care vom ajunge cu siguranță”, spune Silvia.
USAID, Suedia și UK au susținut 40 de branduri locale să-și dezvolte magazine online și să-și avanseze serviciile de comerț electronic prin intermediul Programului de Accelerare a Comerțului Electronic implementat de Centrul de Excelență în Design și Tehnologii ZIPhouse. În anul 2040 se estimează că aproximativ 95% din toate achizițiile din întreaga lume vor avea loc online, iar Moldova se aliniază acestor tendințe.
„ Cu ajutorul Proiectului de Competitivitate din Moldova am colaborat cu o agenție creativă și profesionistă, care ne-a creat identitatea vizuală, logo-ul și alte materiale promoționale. Am avut posibilitatea să procurăm mașina de imprimat pe textile și să ne extindem echipa, angajând mai mulți oameni din sat”, spune Silvia.
În 2020, Silvia Lazu a fost desemnată președintele Asociației Patronale a Industriei Ușoare (APIUS). În perioada mandatului său de 2 ani, Silvia își propune să dezvolte acest segment cheie al economiei naționale – industria ușoară.
„Această industrie are capacitatea de a crea un număr impunător de locuri de muncă în Moldova. Fabricile și rețelele de comercializare ale produselor din acest sector au puterea de a reține în țară cadrele prețioase, specialiști din diverse domenii. Astăzi, la fabrica noastră din sat, lucrează circa 140 de oameni, 70% din ei sunt săteni de-ai locului, ceilalți sunt din satele vecine. Oamenii aceștia vin zilnic la muncă pe jos, pe biciclete sau cu transportul oferit de fabrică. Ei sunt adevărații creatori de hăinuțe, plăpumioare, căciulițe, dar cel mai important – creatori de valoare. Suntem atât de fericiți să-i auzim pe consăteni că le place să lucreze la Bombonici, să facă un ban acasă și să fie, în același timp, alături de familiile lor. Să nu uităm că și tinerii au acum o platformă în plus pe care se pot exprima din punct de vedere creativ. Prin urmare, acești factori ar putea duce la sporirea ocupării populației și majorarea nivelului bunăstării oamenilor noștri”, susține Silvia.