Podzemka – un spațiu alternativ din Chișinău a devenit locul dorințelor nerostite
Telegram

De curând în Chișinău a fost creat spațiul alternativ PODZEMKA, în cadrul programului german „Alternative KunsTräume – Spații Artistice Alternative în Moldova”, aflat în curtea Şcolii de Arte Plastice pentru Copii „Al. Şciusev”, pe strada Al. cel Bun, nr. 19.

Proiectul, numit WÄRMEPOL, ce presupune PODZEMKA și KRYSHA, a fost elaborat de artista din Moldova Valeria Barbas și germanul Frank Schulte, un creator de sunet din Germania, Köln (Cologne), cu o experiență vastă, participând la Documenta 8 și 9 în Kassel, la Bienala de la Veneția (XIV), IRCAM Paris, la festivaluri jazz precum Jazz Festival Leipzig, Jazz Festival Berlin, colaborând cu David Moss, Jon Rose, Yoshihide Otomo și, nu în ultimul rând, Frank fiind unul dintre discipolii lui Joseph Beuys (membrul mișcării artistice Fluxus).

Valeria Barbas Frank Schulte

Photo Credit: Facebook/Valeria Barbas

Valeria s-a implicat activ în desfășurarea programului „Alternative KunsTräume – Spații Artistice Alternative în Moldova”, în 2014 fiind invitată în calitate de artistă pentru a reanima anumite spații alternative, pentru a organiza expoziții, proiecții video/sunet , instalații.

„Despre colaborarea cu Frank Schulte aș putea menționa doar lucruri frumoase, la drept vorbind, chiar am așteptat-o. Având o experiență vastă în abordarea materiei sonore, Frank Schulte compune apelând la diverse mijloace – tehnici electronice de generare a sunetului, musique concrète, field recordings, bandă magnetică, înregistrări (radio) ș.a., pentru piese de teatru, film, performance, dans, proiecte intermedia, sound art, instalații de sunet multichannel în spații publice etc. Ideea la care am colaborat în Chișinău de asemenea se bazează pe sunet și spațiile alternative – un susbsol din curtea școlii de arte pentru copii Șciusev – PODZEMKA și acoperișul și terasa de pe una din cladirile Porților orașului, numită KRYSHA. În colaborarea mea cu Frank cuvântul cheie ar fi cel de comunicare și dialog. La primul nivel ar fi dialog interpersonal, ca între doi compozitori, urmând dialogul conceptual între spațiile unde urma să se desfășoare proiectul, dialogul cu oamenii cu care am interacționat și, nu în ultimul rând, dialogul sonor din compozițiile noastre”, menționează Valeria Barbas.

podzemka kunstrame (1)

Titlul proiectului Warmepol – din germană ar însemna un loc cald, unde te-ai simți ca în uterul matern, un generator de energie pozitivă. Potrivit spuselor Valeriei, Frank este adeptul dialogului sau a ciclicității schimbului de energie. Astfel, proiectul a fost conceput pentru cele două spații:

PODZEMKA (subsolul) este „generatorul de idei”, locul dorințelor nerostite. Aici oamenii pot scrie și plasa dorințele lor personale.

KRYSHA (acoperișul) este „expeditorul spre cer”. Transmițătorul amplasat într-o seră geodezică – o platformă socială care invită locatarii clădirii și publicul din oraș să-și crească plantele sau legumele aduse cu ei și să asculte dorințele vorbite, care pot fi auzite în transmisie directă pe undele radio FM.

podzemka kunstrame (11)

„Pentru a colecta «energia pozitivă» am înregistrat timp de o săptămână mesaje pe hârtie, adresate celor dragi de la oameni de diferite categorii de vârstă, am dialogat cu oamenii din Gradina Publică, din centrul orașului, din Orășelul Demnității, în Piața Centrală, am realizat prezentări la Colegiul de arte «A. Plămădeală» și Școala de Arte «Șciusev», copiii participând foarte activ cu mesaje pictate, în formă de vers alb, eseu, cu divers conținut, pacifiste, naturiste, unele foarte profunde. În total, la deschidere au fost în număr de 233 mesaje, de diverse dimensiuni, scrise în română, engleză, rusă, germană, finlandeză, ungară etc. Bineînțeles că undeva sunt agățate și mesajele noastre”, adaugă artista.

Photo Credit: Facebook/Max Kuzmenko

Photo Credit: Facebook/Max Kuzmenko

Au fost realizate diverse tipuri de înregistrări, precum ar fi mesaje audio rostite de oameni, field recordings ș.a. În PODZEMKA, diverse sunete se auzeau din opt boxe instalate în subsol, care, suprapuse, alcătuiau un tot întreg.

„Frank Schulte crează și modifică sunetul precum ai plămădi sau ai modela în argilă, iar mesajele, sunetele pe care le-am generat și/sau înregistrat, s-au îmbinat/completat organic în două compoziții, sau poate chiar grație orașului și a sunetelor acestuia colectate în bibliotecile noastre audio personale, au făcut ca acestea să se împletească într-o materie sonoră integră”, a explicat Valeria.

Iată cele două înregistrări create de Valeria și Frank, una fiind cea care a răsunat în PODZEMKA și cea de-a doua – destinată propagării sunetelor pe KRYSHA:

„Doar un lucru simplu și interesant pe care l-am observant este faptul că în timpul scrierii sau după rostirea mesajului personal, intim, de cele mai multe ori pe fața oamenilor apărea un zâmbet. M-a bucurat faptul că în colaborarea noastră am putut să mă exprim liber și pe filiera vizuală de instalație și lumini și pe cea muzicală, în calitate de compozitoare, ba chiar și am improvizat în timp ce Frank mixa la party-ul final”, a conchis tânăra.

 

podzemka kunstrame (10) podzemka kunstrame (9) podzemka kunstrame (7) podzemka kunstrame (5) podzemka kunstrame (4) podzemka kunstrame (3) podzemka kunstrame (2) podzemka kunstrame (11)

Autor text/foto: Eugenia Tataru

Telegram