10 recomandări pentru tinerii antreprenori care vor o afacere de succes, culese la Winter Business School
Tinerii antreprenori s-au adunat la cea de-a V-a ediție a Școlii de Iarnă „Back to Business”, pentru a învăța de la specialiști din diverse domenii sfaturi și recomandări pentru a crea și a dezvolta o afacere de succes.
Evenimentul a fost organizat de către Asociația Europeană a Tinerilor Antreprenori (YEBA) și Asociația Businessului European (EBA Moldova), în cooperare cu Academia de Studii Economice (ASEM) și Global Entrepreneurship Network.
„Evenimentul s-a organizat cu scopul de a oferi tinerilor antreprenori accesul la unele cunoștințe oferite de experți din domeniu, pe gratis, fiind o șansă pentru tineri de a se perfecționa ca manageri, ca lideri ai afacerilor lor. De asemenea, s-a urmărit drept scop crearea unei comunități a tinerilor antreprenori Youth EBA, cu care să lucrăm ulterior, să o lărgim. Am avut 153 de aplicări la proiect, dintre care 40 au fost din partea unor studenți, care vor fi redirecționați la un alt proiect asupra căruia lucrăm acum, o școală separat pentru ei, cei interesați de domeniul economic, similară cu aceasta, deoarece astfel putem impulsiona crearea afacerilor. În prima s-au înregistrat 75 de participanți, ceea ce a fost peste așteptările noastre, întrucât toate cele patru ediții anterioare adunau maxim circa 40 de persoane”, a relatat Adrian Băluțel, secretar general al Asociației Europene a Tinerilor Antreprenori.
Participanții au fost instruiți de către specialiști precum Michelle Iliev, Dan Nuțiu, Svetlana Bodaci, Olesea Furtună, Olesea Ghedrovici, Olesea Hadârcă, Mariana Rufa, Olga Melniciuc și Jose Luis Gomez Pascual. Antreprenorii au descoperit aspecte importante din contabilitate, vânzări, resurse umane, management creativ, aspecte legale în business și altele.
Iată 10 recomandări reținute de la școala de iarnă care vor fi utile oricărui tânăr antreprenor:
1.E-Factura este unul dintre serviciile electronice ale Serviciului Fiscal de Stat care facilitează interacțiunile dintre agenții economici. Cu ajutorul acestui serviciu se poate trece de la facturile pe hârtie la cele introduse în baza de date electronică. Instrucțiunile de utilizare a serviciului electronic „e-Factura” pot fi găsite aici.
2. M-Sign este semnătura mobilă sau electronică, înzestrată cu putere juridică, care permite semnarea documentelor la distanță. Semnătura mobilă poate fi efectuată cunoscând un PIN cod știut confidențial doar de beneficiar și este vizibilă pentru alte persoane sub aspectul unui cod numeric, veridicitatea căruia poate fi verificat pe pagina Web a Serviciului guvernamental de semnare.
3. Pentru a face vânzări eficient, este necesar să respectăm câteva etape importante: prospectarea (ce oferim, cui ne adresăm, prin ce ne diferențiem de altcineva), pregătirea întrevederii, întâlnirea cu clientul potențial, identificarea nevoilor clientului, argumentarea, demonstrația, răspunsuri la obiecții, finalizarea vânzării și activități post-vânzare.
4. Sunt cinci trăsături esențiale care trebuie să le posede un vânzător bun, în opinia specialistului Dan Nuțiu: capacitatea de a interacționa cu oameni necunoscuți, ambiția, simțul umorului, autodisciplina, plăcerea de a servi.
5. Pentru a recruta un specialist de care avem într-adevăr nevoie, este necesar să stabilim concret criteriile, cerințele, sarcinile pe care le va îndeplini, calitățile pe care să le posede și experiența, fie că este sau nu nevoie de aceasta.
6. Relațiile și atmosfera din echipă este foarte importantă. Angajatul nu își părăsește angajatorul, ci managerul care îl stresează.
7. Dacă consumatorul depune o plângere și noi soluționăm problema, avem șanse să nu pierdem acest client. Este bine să prelucrăm sugestiile și obiecțiile pentru a ne îmbunătăți produsul.
8. Oamenii de succes nu sunt cei care numără succesele, dar cei care pică – se ridică, pică – se ridică.
9. Programe care oferă consultanță, finanțare și ajutor pentru dezvoltarea și expansiunea afacerii:
- Finantare.gov.md
- Finantare.ro
- SlovakAid (granturi mici pentru dezvoltarea sectorului privat)
- Fundația Soros
- Ambasada SUA
- Proiecte de consultanță și suport (nu este suport financiar)
10. Idei care sunt la moment cel mai des finanțate:
- eficiența energetică
- creșterea competivității
- export pe piața UE
- crearea de clustere de companii
- dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor.
Autor text/foto: Eugenia Tataru