Filmul de duminică: L’écume des jours
Telegram

cover

 

 

L’écume des jours (Franța, Belgia) 2013IMDB 6.6

Regie: Michel Gondry

Protagoniști: Romain Duris, Audrey Tautou, Omar Sy, Gad Elmaleh

 

 

Spuma zilelor 

Regizorul francez Michel Gondry este deja cunoscut cinefililor datorită filmelor sale care conțin o anumită doză de suprarealism și un romantism aparte. În special, ne amintim de Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Strălucirea eternă a minţii neprihănite) și La science des rêves (Știința somnului). Ca și majoritatea regizorilor din tagma celor care fac art-house, Michel Gondry își are propriul stil și niște laitmotive recunoscute de public, pe care el le mai exploatează cu ocazia încă a unui film. Această ocazie e L’écume des jours, o ecranizare după romanul omonim a lui Boris Vian, scris în 1947.

L'écume-des-jours1

E o poveste în întregime adevărată, de vreme ce am născocit-o de la un capăt la celălalt, scria autorul în prefața cărții și tot asta se poate spune și despre filmul lui Michel Gondry, odată ce acesta nici n-a deviat prea mult de la original. E o poveste de dragoste, în sine, obișnuită. Colin, un tânăr interesant, bogat, plin de viață, se îndrăgostește de o fată drăguță, pe care o ia în curând de soție și care, tot curând, se îmbolnăvește grav, iar tânărul e nevoit să-și caute de lucru pentru a avea bani destui pentru tratament.

Neobișnuită însă e maniera și limbajul în care e povestită. Neobișnuit ni se pare totul și e mai ușor să o acceptăm așa cum e decât să încercăm să înțelegem, de ce realitatea pe care ne-o așterne pe ecran regizorul, e una cu picioarele în sus, absurdă, la o limită bizară a romanticului/comicului cu tragicul. Căci acolo unde drama e evidentă și e redată într-un fel în care-i poți simți profunzimea, până și într-o realitate oblică în care, la început, te pierzi ca într-un labirint sau un vis (și urât, și frumos în același timp), conștientizezi amărăciunea și zădărnicia a toate care (ni) se întâmplă.

L'écume-des-jours2

Personajele lui Vian/Gondry trăiesc într-o lume în care bucătarul prinde peștii pentru cină chiar din robinet, momindu-i cu pastă de dinți cu gust de ananas, șoriceii vorbesc și prind razele de soare, ce locuiesc chiar la bucătărie. Există diferite lucruri utile și distractive precum piano-cocktail-ul – o invenție cu clape de pian care produce cocktail-uri cu gustul și aroma piesei muzicale interpretate. La petreceri se dansează un dans în timpul căruia picioarele devin enorm de lungi și de elastice (ceva asemănător e și în La science des rêves), la patinoar moartea celor care cad pe jos e privită ca ceva obișnuit și normal, iar fata în care te îndrăgostești poartă numele piesei tale preferate de jazz – Chloe. Și există o boală precum cea în cazul căreia în plămâni crește un nufăr mare.

Și e mult Duke Ellington în această istorie. Muzica lui face ca pereții odăii să se rotungească, să se strângă încetul cu încetul și totul în jur să capete o atmosferă. Acest soi de „transformare” foarte perceptibilă, e un procedeu pe care Michel Gondry îl va urma pe tot parcursul filmului – pereții odăii iubitei devin tot mai înguști și mai întunecați pe măsura evoluției bolii, afară e din ce în ce mai posomorât, oamenii sunt tot mai posaci și mai agresivi, mai inumani – sau poate că doar așa i se arată realitatea lui Colin, odată ce nimic nu-l mai bucură? Cu evoluția subiectului, se schimbă și culoarea peliculei – într-un moment dat, ne trezim că nu mai sunt culorile vii de la început, apoi că nu mai sunt deloc, că e un film alb-negru.

L'écume-des-jours3

Chiar dacă poate părea, mai ales la început, supraîncărcat cu elemente fanteziste sau absurde și foarte colorate în stilul lui Gondry, elemente ce sustrag atenția și îngreunează percepția, Spuma zilelor, e totuși o ecranizare reușită a unui roman în sine greu de ecranizat (aici stilul care debordează de tot felul de lucruri neașteptate și ciudate, e tocmai potrivit pentru alegoriile lui Vian) și e un film care merită văzut pentru atmosfera insolită, puternică și pentru felul în care o istorie spune lucruri binecunoscute și triste, într-o formă ingenioasă.

Vizionare plăcută!

Ne vedem la sfârșitul următoarei.
Marina și Mihai

Telegram