Expoziția Sat – Сад- un dialog în timp și spațiu între două generații de artiști moldoveni
Telegram

Muzeul Național de Artă al Moldovei inaugurează expoziția Sat – Сад – un dialog în timp și spațiu între două generații de artiști moldoveni, tată și fiică, Vasili Lefter și Tatiana Fiodorova.
Dramaturgia spațiului expozițional este construită pe povești care se întrepătrund și formează o narațiune neliniară despre satul moldovenesc, locul omului în natură și lumea în ansamblu. Titlul expoziției “Sat-Сад” reunește două omonime interlingvistice care sună aproximativ la fel, dar au sensuri diferite. Pentru artistă, cuvintele SAT (română) și САД (rusă) au aceeași semnificație. Pentru artistă, un sat este o grădină.

În epoca antropocenului iminent, odată cu dezvoltarea accelerată a tehnologiei, ritmul de viață în orașe a devenit din ce în ce mai intens, rezultând în stres și tensiune. La toate acestea se adaugă pandemiile, autoizolarea și autocontrolul, care au contribuit la această schimbare. În același timp, mulți oameni au început să se gândească să treacă de la mediul urban la mediul rural, unde intensitatea stresului și a ritmului sunt mai joase, iar libertatea de mișcare este mai mare.

Una dintre poveștile din expoziție spune istoria vieții rurale a artistei Tatiana Fiodorova, aflată acum în al treilea an. Dorința de a se muta la țară a apărut pentru artistă chiar în momentul lockdown-ului și a fost concepută ca o modalitate de relaxare prin yoga în aer liber. Mai târziu, a evoluat lin în practica cultivării și observării plantelor, în învățarea despre ciclurile naturii și interconectarea individului cu întregul – un ecosistem în care totul este interconectat între ele.
O altă poveste ne duce înapoi în anii 1970, o perioadă în care tatăl artistei lucra și crea în mod activ. Expoziția prezintă o serie de portrete fotografice ale locuitorilor din mediul rural.

Cele două povești din expoziție se întrepătrund periodic pentru a crea lucrări de colaborare unice.
Un tată și o fiică lucrează împreună, unde imaginile sătenilor din trecut, care se contopesc cu lumea vegetală, transportă privitorul într-un spațiu unic, care este dincolo de loc și timp. În aceste lucrări, trecutul și prezentul formează o fuziune armonioasă și mistică a două epoci, amintindu-ne de rădăcinile noastre și de legătura noastră cu natura, arătând că, chiar și în lumea contemporană, suntem inseparabili de trecutul și de mediul nostru. Practicând viața rurală și agricultura, artista conferă imaginii țăranului și casei sale un rol important, celebrând legătura profundă a țăranului cu pământul și cu natura.

Expoziția “Sat – Сад” este pe de o parte, o cercetarea artistică care îmbină grădina simbolică cu concepte și teme politice și sociale contemporane, care oferă o interpretare artistica a grădinii ca metaforă a naturii umane, societății și relațiilor umane. Pe de altă parte, este laboratorul creativ al artistei, unde aceasta experimentează, creează și regândește viața contemporană a satului.

Expozitia Sat-Сад este parte a proiectului Biroul Nomad de Cercetare în Arta, finanțat de către Guvernul Elveției.

Discuțiile cu artista Tatiana Fiodorova (artist talk) vor avea loc în zilele de marți și vineri, între orele 16.00-18.00, pe toată durata expoziției.

…………………………………………………………………………………

Vasili Lefter (1943-1982) este un artist, designer și fotograf sovietic moldovean necunoscut. Și-a petrecut copilăria și tinerețea în satul său natal Micăuți. Încă din tinerețe a manifestat un interes considerabil pentru artele plastice, urmând cursuri serale la Studioul de Artă pentru Tineret și cursuri la Școala de Artă pentru Copii. În 1961, Vasili a fost înrolat în armata sovietică, unde, în zilele de duminică, a studiat desenul într-un atelier de artă la Casa de Cultură din Saratov. În 1964 a intrat la Universitatea Populară de Arte N. S. Krupskaia din Moscova, ca student cu jumătate de normă, pe care a absolvit-o cu succes în 1970. Ulterior, a lucrat la Trustul OrgStroi al Ministerului Construcțiilor din Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, fiind implicat în același timp în activitatea de creație – realizând schițe, fotografii și picturi dedicate vieții cotidiene din Moldova.
În timpul vieții sale, lucrările sale nu au fost niciodată expuse. În 2018, seria de fotografii a autorului a fost expusă în cadrul expoziției de grup “Pasiune pură” în cadrul Photo Triennale Ray 2018 din Frankfurt, susținută de Fundația de Artă și Cultură Opelvillen Rüsselsheim din Rüsselsheim (2018).

Tatiana Fiodorova – artist, curator și profesor din Republica Moldova – lucrează cu teme politice și sociale contemporane în creațiile sale. Anumite zone ale practicii sunt contextualizate prin intermediul lucrărilor tatălui ei decedat prematur, artistul Vasilii Lefter, care a lăsat o mare arhivă de caiete, schițe, desene, jurnale, manuale, postere și fotografii documentare.

Expozitia Sat-Сад este o continuare a proiectului Сад, bazat pe studiul artistic al arhivei de familie pe care artista a moștenit-o de la tatăl său. Proiectul Сад a fost prezentat în cadrul unor expoziții în România și Polonia: Instalația mutimedia CAД din Iași, România (2011); Instalația mutimedi aСАД- GARDEN /The Journey to the East la Arsenal Gallery din Bialystok (2011); “În cautarea corpului social al artistului sovietic”/ Salonul de proiecte, MNAC Anexa Building, București (2012); Cand o carte devine un mesaj / Muzeul Viitorului, București, România (2016).

Tatiana Fiodorova (1976) s-a născut și trăiește în Chișinău, Republica Moldova. Lucrează cu instalații, arhiva, fotografie, performance-uri, artă publică și cărți de artist. Lucrările sale au fost expuse la Bienalei Internaționale de Pictură, Chișinău, (2019, 2021,2023), Bienalei Art Encounters din Timisoara (2019), Festivalul “Dialoguri Dunărene” din Novi Sad (2018); Biennial of Contemporary Photography and Moving Image din Iasi (2016), Festivalul de Fotografie de la Delhi (2015); programul paralel al Bienalei de Artă Contemporană din Moscova (2015); Salonul de proiecte la Viennafair (2013); Bienala de la Berlin (2012); Bienala de Artă Contemporană din Moscova (2011); Periferic 8: Bienala Română de Artă Contemporană (2008); Muzeul LANGENZERSDORF din Austria (2021); Muzeul Național de Artă al Moldovei din Chișinău (2019, 2021, 2023), Muzeul de Arta Moderna MoMa din Baku (2019), State Silk Museum din Tbilisi (2018); Muzeul de Artă Contemporană București (2015); freiraum Q21 International; MuseumsQuartier din Vienna, Kalmar Art Museum; MOCAK Krakow, Neues Museum Weimar; Docks en Seine din Paris; și în galerii ca House of Zemstvo din Chișinau ( 2022, 2023); Borderline Art Space din Iasi (2018); Galeria de artă a colecției Rajco Mamuzic Gift din Novi Sad (2018); Centrul Ceh din Bucuresti (2016); Karlín Studios din Praga; Zacheta Project Room din Varșovia; Anzenberger Gallery din Viena; Constitution Hill din Johannesburg; Galeria apARTe din Iași; Alert Studio din București; Galeria Arsenal din Białystok; Complexul Muzeal Național de Cultură și Artă “Mystetskyi Arsenal” din Kiev; Centrul de Cercetare a Culturii Vizuale și Politice din Kiev; «ЦЭХ» din Minsk, Welch School Galleries din Atlanta (USA); Centrul Garaj de Cultură Contemporană din Moscova; Galeria Short Cuts din Namur; WG KUNST din Amsterdam; Centrul M’ARS pentru Artă Contemporană din Moscova; Centrul Național de Artă Contemporană NCCA din Moscova; Universitatea Donau din Krems; Galeria Emil Filla din Ústí nad Labem; Galeria Zpatiu din Chișinău etc.

Telegram