Vinul moldovenesc din podgoriile de la sud. Povestea unui vinificator care a găsit o piață de desfacere stabilă pentru vinurile sale
Din dragoste și pasiune, respectând tradițiile milenare, vinificatorii din țară se încăpățânează să producă vinuri savuroase și apreciate de către consumatori. Fiecare picătură de vin moldovenesc poartă în sine un terroir veritabil, multă muncă și o legendă vie: de la podgoriile însorite bine îngrijite, culegerea strugurilor copți, continuând cu maturarea în butoaie de stejar și până la îmbuteliere. Cum să contribui la dezvoltarea industriei vitivinicole și care sunt cele mai importante unelte ale unui vinificator, află din povestea unui antreprenor care dezvoltă o afacere în sudul țării.
Andrei Novak este fondatorul „Novak Winery” – o vinărie mică din regiunea găgăuză, inspirată din pasiunea pentru vinurile savuroase, produse în cantități limitate. Povestea vinăriei a început acum 4 ani, când vinificatorul a beneficiat de suport în cadrul unui program de îmbunătățire a calității produselor și consultanță în vinificație. Afacerea de familie s-a transformat într-un brand, iar numele de pe sticlă – într-o continuitate a valorilor familiale.
Andrei Novak, vinificator: „Totul a început de la faptul că experimentam cu diverse soiuri, în cupaje, maturate până la 12 de luni, în cantități mici, de la 100 până la 200 de litri. Prietenii și apropiații care gustau din vinurile noastre spuneau că sunt foarte bune și că trebuie să extindem producția spre un public mai larg, curios să încerce vinuri noi. Am rămas uimiți că în 2017 unul dintre vinurile „Novak Winery” a câștigat medalia de aur la un concurs internațional de profil. Această apreciere ne-a oferit siguranță și încrederea că am pornit în direcția corectă și că trebuie să continuăm să muncim.”
Vinurile pe care „Novak Winery” le produce sunt în cantități limitate, între 1.200 și 6.500 de sticle. Afacerea are trei angajați, iar sezonier alte 5-7 persoane participă la culesul strugurilor. Viile din care sunt produse vinurile „Novak Winery” se întind pe 30 de hectare la sudul țării, în zona cu Indicație Geografică Protejată (IGP) „Valul lui Traian”. Pe terenurile cu viță-de-vie sunt plantate soiuri autohtone și internaționale, iar antreprenorului acordă un interes sporit soiurilor locale mai vechi.
Andrei Novak, vinificator: „Avem soiuri precum „Pinot Blanc”, „Chardonnay”, „Fetească Neagră”, „Rară Neagră”, „Copciak”, dar și altele. Anul trecut, am plantat circa 200 de butași, anul acesta – încă 1.000 și preconizăm ca la anul să extindem plantația. Suntem în căutare de soiuri autohtone vechi ca „Negru Dalavini”, „Codrinschi”, pentru a continua procesul de selecție a soiurilor. Continuăm să comunicăm cu vinificatori cu experiență de zeci de ani, pentru a reanima apariția tipurilor de struguri din care produceau vin generațiile trecute.”
Pe timp de pandemie, vinificatorul a întâmpinat greutăți în ce privește distribuirea produselor. Dacă, anterior, printre piețele de desfacere era domeniul HoReCa, restricțiile impuse de criză au stopat livrările de vin spre această sferă. Parteneriatul cu METRO l-a ajutat să-și comercializeze vinurile și să facă planuri de viitor.
Andrei Novak, vinificator: „METRO ne-a venit în întâmpinare și, datorită faptului că vinurile noastre se găsesc pe rafturile magazinelor, progresăm încet, dar sigur. Deoarece avem un parteneriat de încredere, oferim prețuri accesibile pentru consumatorii finali și le punem la dispoziție un produs autohton de calitate. În această perioadă dificilă pentru toți, o asemenea susținere pentru micii antreprenori este substanțială și o motivație pentru a continua să producem vinuri bune.”
METRO susține producătorul autohton
Pentru METRO, susținerea producătorilor locali a fost dintotdeauna o prioritate, dar este cu atât mai importantă în contextul actual. Asigurarea unei piețe de desfacere stabile le oferă partenerilor posibilitatea de a continua să-și dezvolte afacerile, dar și încredere în viitor. Compania sprijină cu tărie dezvoltarea durabilă a producătorilor din diverse regiuni ale țării, prin parteneriate solide. În magazinele METRO, peste 500 de vinuri ale companiilor locale stau la dispoziția cumpărătorilor.
Igor Snegur, șeful Departamentului „Achiziții – Produse Alimentare Uscate”, METRO: „Pentru micii producători de vinuri am găsit întotdeauna loc pe rafturile magazinelor noastre. METRO și-a creat o rețea eficientă de parteneri vinificatori locali, o rețea în creștere, pe care ne bazăm pentru a oferi cumpărătorilor o gamă cât mai variată de vinuri locale și îi îndemnăm pe toți să consume vinurile Moldovei. Această criză ne-a afectat pe mulți dintre noi, și acum, mai mult decât oricând, este important să construim relații și parteneriate de încredere. Rămânem aproape!”
METRO – #RămânemAproape!
METRO este unul dintre liderii internaționali în domeniul vânzărilor en-gros, cu un sortiment de produse alimentare și nealimentare care deservește clienți din industria HoReCa, revânzători dar și consumatori finali. La nivel global, METRO deservește peste 16 milioane de clienți care pot alege să facă cumpărături în unul dintre magazinele sale de format mare, să comande online și să își colecteze cumpărăturile la magazin sau să le fie livrate. METRO susține competitivitatea întreprinzătorilor cu soluții digitale și contribuie astfel la diversitatea culturală din comerțul cu amănuntul și sectorul ospitalier. Sustenabilitatea este un pilon-cheie al afacerii METRO. METRO deține primul loc în indicatorul Sustenabilității Dow Jones, în industria comercializării produselor alimentare. Compania operează în 34 de țări și angajează peste 100.000 de oameni în întreaga lume. În anul financiar 2018/19, compania METRO a înregistrat un volum al vânzărilor de 27,1 miliarde EUR. În Republica Moldova, compania METRO este prezentă din 2004, având trei magazine, cu peste 25000 de articole în fiecare magazine și peste 600 de angajați. Pentru mai multe informații, vizitați www.metroag.de, www.metro.md.