#Revincudrag. Primul popas: orașe subterane, restaurante rustice și vinării urbane. Ne facem planul pentru vizitele din această vară încă de pe acum
#Revincudrag. Primul popas: orașe subterane, restaurante rustice și vinării urbane. Ne facem planul pentru vizitele din această vară încă de pe acum
În scurt timp, vinăriile din Moldova își vor deschide ușile pentru vizitatori, iar până ne vom spune #Revincudrag atunci când ne vom afla deja în locurile dragi nouă, ar fi bine, încă de pe acum, să ne planificăm traseul de călătoriile din această vară. În țară avem complexuri turistice, vinării autentice care ne-au dus faima în întreaga lume și care sunt gata să-și întâmpine, din nou, turiștii. În cadrul campaniei „ReVin cu drag”, inițiată de Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV), călătorim virtual prin toate zonele geografice ale țării, iar de această dată vom merge în vizită la cinci crame din zona cu Indicație Geografică Protejată (IGP) „Codru”. Regiunea ocupă o suprafață de aproximativ 60.000 de hectare, iar aici se nasc, anual, vinuri ce poartă caracterul expresiv al „terroir”-ului veritabil al zonei.
O vinărie de familie, un complex turistic în stil rustic și vinuri de calitate
La 30 de kilometri de Capitală, și-a făcut loc pe harta turismului vitivinicol o vinărie fondată și condusă de o familie. Vinăria „Asconi” îmbină tradițiile vinicole cu tehnologia modernă de producere a vinului, tocmai de aceea, pe parcursul anilor vinurile produse aici au cucerit zeci de medalii la concursurile internaționale de profil. Amplasată în satul Puhoi, crama a fost renovată acum câțiva ani, iar în prezent își primește oaspeții într-o atmosferă rustică, ce poartă amprenta tradițiilor locale. Pe întreg teritoriul cramei sunt câteva restaurante cu specific moldovenesc, zone de odihnă, secțiile de producere și beciurile care păstrează sticlele cu vin.Excursiile de la vinărie sunt o adevărată călătorie în lumea vinului, a istoriei familiei ce stă în spatele cramei, dar și a tradițiilor locului. Iar toate detaliile devin și mai savuroase, atunci când membrii familiei aleg să ghideze turiștii pe tot teritoriul cramei. Odată ajunși aici, vizitatorii află despre procesul de producție, despre secretele de producere a unui vin de calitate, după care sunt invitați să deguste 7 tipuri de vin, care sunt asortate cu bucate tradiționale.
De reținut:
- „Asconi” este una dintre puținele vinării din țară care are în portofoliu 3 tipuri de vinuri de desert Ice Wine – foarte apreciate de străini.
- În 2019, vinurile de la „Asconi” au fost evaluate cu 23 de medalii la concursuri naționale și internaționale.
O tânără familie cu un concept nou pe piață – o vinăria urbană
Acum patru ani, la Chișinău, a fost înființată vinăria „ATU Winery” – prima vinărie urbană din Moldova. O tânără familie a venit cu un concept nou pe piață: o cramă inspirată din stilul de viață a tinerilor boemi și a culturii vestice. Poate și de aceea, sloganul “The best of you is inside of you” le vine mănușă, iar vinurile produse aici și evenimentele găzduite reușesc să se evidențieze.Amplasată în fostul sediu al Academiei de Științe, mică și cocheta vinărie reușește să surprindă chiar de la depărtate: întreaga fațadă a clădirii este acoperită de un imens desen de graffitti. Nu este de mirare că toți vizitatorii își încep călătoria senzorială încă de la intrare, unde se opresc pentru a face poze memorabile.
Toate excursiile sunt ghidate de proprietarii vinăriei, care povestesc despre istoria acestei crame tinere, dar și despre vinurile produse din soiuri rare. Și ca în cele mai bune tradiții locale, vizitatorii sunt îndemnați să deguste din vinurile ce urmează să iasă pe piață, chiar din butoiul unde acestea se maturează. După excursie, turiștii sunt îndemnați să deguste și alte vinuri combinate cu bucate savuroase.
De reținut:
- „ATU Winery” produce vinurile manual, de la recoltare și până la etichetare.
- Vinăria acordă o atenție mare fiecărui strop de vin, pentru că produce anual până la 3.000 de sticle, cu vinuri exclusive în ediții limitate.
Băuturi fine devenite etalon al sectorului vinicol al țării
O altă destinație turistică din Moldova este distileria de divin „Barza Albă”. Cu o istorie de peste șapte decenii în spate, „Barza Albă” este întruchiparea tradițiilor vinicole ale Republicii Moldova și este recunoscută ca fiind una dintre cele mai mari întreprinderi producătoare de băuturi alcoolice din nordul țării. Timp de zeci de ani, calitatea divinurilor a fost asigurată în procesul de înnobilare prin învechire la butoi a distilatelor de vin.
Vizitatorii ajunși aici au parte de excursii ghidate prin sălile de maturare, pline cu butoaie de stejar, unde află detalii despre procesul de producție și despre „partea îngerilor” – cele câteva procente ale băuturii care se evaporă prin porii lemnului de stejar până când distilatul de divin capătă aroma și culorile necesare. Ulterior, distileria vă invită la o degustare ghidată cu până la 10 stiluri diferite de divin, precum și un brandy din cidru de mere. De la somelierul de la „Barza Albă” veți afla caracteristicile divinurilor și cum să le diferențiați după gust, arome și culori și mai ales cum să le serviți ca un profesionist adevărat.
De reținut:
- „Barza Albă” are o istorie de șapte decenii în spate și este recunoscută ca fiind una dintre cele mai mari întreprinderi producătoare de băuturi alcoolice din nordul țării
- Pe parcursul anilor, distileria de divin a câștigat 10 Grand Prix-uri și un premiu Star pentru calitate superioară.
Un complex turistic modern și un producător de vinuri din soiuri autohtone
Situată în inima țării, vinăria „Chateau Vartely” este o destinație care a reușit să completeze topul destinațiilor vinicole care trebuie vizitate. Aici, tehnologiile de ultimă generație în creșterea viței-de-vie și de prelucrare a strugurilor, dau naștere unor vinuri de calitate, din soiuri diferite cu expresii diferite. Situată în orașul Orhei, crama dispune de un complex turistic autentic moldovenesc, cu mai multe case de tip hotelier, restaurante, săli pentru degustare, o curte interioară imensă și o zonă de agrement. Ajunși aici, vizitatorii sunt îndemnați să exploreze și un beci care găzduiește 500 de butoaie de stejar în care sunt maturate vinurile, iar după încheierea excursie prin pivnițele cramei și o degustare ghidată de un somelier profesionist, turiștii se pot delecta cu bucate deosebite la restaurantul complexului.De reținut:
- În 2019, vinăria „Chateau Vartely” a obținut 54 de medalii la concursurile naționale și internaționale.
- Vinurile Château Vartely au obținut peste 120 de medalii și mențiuni de onoare la diverse competiții internaționale, iar cel mai premiat vin este „Chardonnay dulce Botrytis” care are la activ 10 medalii.
Un oraș vinicol subteran care găzduiește 30 de milioane de litri de vin
Cea mai cunoscută vinărie a țării este un adevărat oraș subteran, care se întinde pe o suprafață de 53 de hectare. Situată la o adâncime de 80 de metri, vinăria „Cricova” reprezintă cel mai mare complex subteran, cunoscut în întreaga lume pentru labirinturile sale imense ce însumează până la 120 de kilometri lungime care poartă numele soiurilor din care sunt produse vinurile: Cabernet, Chardonnay, Sauvignon. Aici, sunt formate cele mai bune condiții naturale ce permit păstrarea și maturarea vinurilor de calitate superioară, iar galeriile subterane găzduiesc peste 30 de milioane de litri de vin. Nu este de mirare că personalități notorii ca Angela Merkel, John Kerry, Vladimir Putin, Donald Tusk dețin colecții întregi în galeriile vinicole subterane de la Cricova. Crama situată în apropiere de Chișinău este prima vinărie din Moldova care produce spumant după metoda tradițională, ce presupune fermentarea secundară în sticlă, iar calitatea înaltă i-a adus recunoașterea internațională. La „Cricova” vizitatorii pot face excursii în secțiile subterane de maturare a vinului și de producere a spumantului clasic, pot participa la degustările organizate în săli special amenajate și pot savura din bucatele tradiționale ale restaurantelor de pe teritoriu.
De reținut:
- Vinăria „Cricova” este un adevărat oraș subteran, care se întinde pe o suprafață de 53 de hectare, iar lungimea străzilor însumează120 de kilometri lungime.
- Străzile orașului subteran poartă numele soiurilor din care sunt produse vinurile, iar galeriile subterane găzduiesc peste 30 de milioane de litri de vin.
Partenerii media ai campaniei „ReVin cu drag” sunt: AGRO TV Moldova, AGROMEDIA, informarket, locals, unimedia, moldova.org, moldova9, madein.md și blogul calatoriicugust.