Telefonul Copilului: cum serviciile de asistență pentru copii pot sprijini copiii și familiile lor în pandemie
Telegram

Telefonul Copilului: cum serviciile de asistență pentru copii pot sprijini copiii și familiile lor în pandemie

Pandemia COVID-19 împreună cu grijile pentru sănătate și factorii financiari, au crescut riscurile de violență în familie și cel de violență împotriva copiilor. Carantina a izolat nu doar copiii și familiile acestora, dar a provocat și închiderea unor servicii, compromițând accesul acestora la servicii sociale, educaționale și de sănătate. Măsurile de izolare au agravat și mai mult situația copiilor care sunt deja expuși la medii abuzive, neglijente și nesigure. Sursele de sprijin pentru copii în afara familiei, inclusiv serviciile de protecție a copilului și școala, nu au fost întotdeauna accesibile pentru copii.

Cu toate acestea, linia de asistență pentru copii, Telefonul Copilului 116 111, a continuat să ofere suport și asistență non-stop inclusiv în perioada de pandemie, fiind o resursă importantă pentru copiii, adolescenții și părinții aflați în dificultate. Totodată, Telefonul Copilului este și un instrument pentru raportare a cazurilor de violență, abuz, neglijare, exploatare și trafic.

În perioada pandemiei, martie – decembrie 2020, consilierii de la Telefonul Copilului au recepționat peste 3,500 de apeluri. Violența, neglijarea de către familie, neînțelegerile la școală, sau chiar abuzul sexual, sunt doar câteva dintre problemele abordate de copii și părinți prin intermediul serviciului Telefonul Copilului. Lunar, sute de copii și adulți solicită și primesc sprijin.

Izolarea în casă, deficitul de interacțiuni obișnuite la școală, eliminarea posibilității de adresare directă la specialiști sau servicii, lipsa intimității a condus la creșterea numărului de adresări pe canalul de suport online al serviciului Telefonul Copilului. Pentru a veni în întâmpinarea necesităților copiilor, de la începutul pandemiei a fost deschis și un chat intern care permite raportarea sau adresarea solicitărilor în scris.

Cum funcționează Telefonul Copilului?

Telefonul Copilului 116 111 este un serviciu gratuit, anonim și confidențial care oferă consiliere și suport psiho-emoțional, îndrumare în domeniul drepturilor copilului, consultanță în domeniul protecției copilului, îndrumare și referire către instituțiile abilitate să ofere asistență specializată, înființat cu scopul de a proteja copiii împotriva oricărei forme de încălcare a drepturilor lor. Serviciul funcționează în Moldova din iunie 2014 și este disponibil la telefon, la numărul scurt 116 111, de pe toate numerele de telefon naționale, skype TelefonulcopiluluiMoldova116111 sau online pe: https://telefonulcopilului.md/.

 

Cazurile raportate către Telefonul Copilului privind violența, abuzul, neglijarea, exploatarea, traficul sau altă situație de risc pentru viața și sănătatea copiilor este expediată prin intermediul fișei de sesizare a cazului către autoritatea tutelară locală. Aceasta va întreprinde măsurile de protecție necesare în conformitate cu legislația.

 

„Consilierii și consilierele care stau la capătul celuilalt fir încearcă cu toate resursele să le fie de folos copiilor și adolescenților care solicită ajutor, iar momentul cheie în tot acest proces este confidențialitatea”, spune Dina Sîrbu, Managera Telefonului Copilului.

 

În Moldova, Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru copii, Telefonul Copilului 116 111, a fost lansat la 4 iunie 2014. Telefonul Copilului este gestionat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și prestat de  A.O. Centrul Național de Formare, Asistență, Consiliere și Educație din Moldova „CNFACEM’’.

Din noiembrie 2018, Telefonul Copilului din Republica Moldova a devenit parte a rețelei Child Helpline International Foundation, din care fac parte 193 de linii telefonice pentru copii în 146 țări.

Această publicație a fost realizată cu suportul financiar al Uniunii Europene. Conținutul acesteia este responsabilitatea exclusivă a UNICEF Moldova și nu reflectă neapărat punctul de vedere al Uniunii Europene.

Acest material a fost pregătit în cadrul Proiectului EVA – „Promovarea egalității de gen în raioanele Cahul și Ungheni” , finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UN WOMEN în parteneriat cu UNICEF Moldova.

Telegram