Artcor – Centrul Industriilor Creative va fi lansat în Moldova pe 3 iunie
Telegram

Artcor – Centrul Industriilor Creative va fi lansat în Moldova pe 3 iunie

La 3 iunie 2019, la Chișinău va fi lansat Centrul Industriilor Creative – Artcor. După o muncă de mai bine de 2 ani și o investiție de peste 13 milioane de lei, va fi inaugurat primul și unicul centru de excelență destinat creatorilor de conținut grafic, audio/muzical, animație, artă, film, realitate VR / AR, producție video, publicitate și alte subsectoare din industria creativă cu potențial înalt de export. Evenimentul de lansare Artcor va găzdui și inaugurarea Moldovan Design Week, un festival care promovează designul autohton contemporan drept un instrument ce poate contribui la progresul social, economic și cultural.

Centru Industriilor Creative – Artcor este situat în campusul AMTAP, are circa 1.000 de metri pătrați, atît din sediul universității, precum și din curtea acestuia. Centrul Creativ este alcătuit dintr-o jumătate de etaj și un subsol al unei clădiri existente din cadrul Facultății de Arte Plastice, Decorative și Design și o clădire nou construită din curtea Academiei. Arhitectul acestui proiect este Maxim Calujac, care a dezvoltat un concept unic, menit să corespundă tendințelor moderne în design și să constituie un start pentru inspirația rezidenților acestui hub.

Centrul de excelență Artcor va pune la dispoziție mai multe facilități, printre care:

  • spaţiu de coworking pentru tinerii creativi, birouri pentru startupuri în domeniile creatve,
  • spațiu pentru evenimente (workshopuri, conferințe și masterclass-uri etc.), sală de ședințe,
  • bibliotecă;
  • studio de înregistrare audio și pentru repetiții muzicale,
  • mini atelier de fabricare (imprimante profesioniste și 3D)
  • programe de dezvoltarea abilităților în domeniile creative de grafică, de produse audio și video, de design interior, de arhitectură, de animație, de creare a jocurilor online etc.;
  • educație alternativă, care presupune participarea la diferite programe de accelerare, la cursuri specializate, la programe de mentorat etc.

Fiind și o platformă de învățare alternativă, Artcor are capacitatea de a pregăti minim 1000 de persoane pe an, oferind totodată asistență pentru companiile din domeniu. Beneficiarii acestuia vor fi atât studenții și profesorii AMTAP, precum și mediul de business, companiile din sectorul creativ, startup-ri, liberi profesioniști, aceasta contribuind la colaborarea mediului academic cu secotrul privat, oferind noi perspective de dezvoltare. Mai mult decât atât, activitățile ulterioare din cadrul Artcor vor fi integrate în curricula universitară, oferind nu doar un spațiu modern de învățare și interacțiune, dar și o nouă abordare de studiu.

Artcor este suma eforturilor depuse de Guvern prin Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP) cu spirjinul Proiectului de Competitvitate din Moldova (MCP) finațat de USAID, Suedia și UKaid, precum și cu participarea sectorului privat reprezentat de către Asociația Companiilor de Creație din Moldova (COR). În așa fel, ARTCOR devine produsul unui parteneriat public-privat valoarea căruia constituie peste 13 milioane de lei investiți în construcție, reparații, dotare cu echipamente, consultanță și programele de conținut pentru dezvoltarea industriei creative. Se estimează ca în următorii 3 ani, alte 5 milioane de lei vor fi alocați pentru programele de conținut care vor varia de la traininguri, mentorat, programe de accelerare, competiții și expoziții pentru coagularea și dezvoltarea comunității creative din Moldova.

Industria Serviciilor Creative din Moldova, începând de la publicitate și continuând cu design grafic și design de interior, demonstrează un potențial de creștere similar tendințelor mondiale. Mai mult, sectorul are capacitatea de a atrage tinerii talentați și de a-i reține în țară. Potențialul sectorului de a exporta servicii creative este conștientizat de Guvernul Republicii Moldova prin adoptarea (în 2014) a Strategiei ‘Cultura 2020’. Unul dintre obiectivele strategiei vizează creșterea ponderii industriei creative și a sectorului cultural.

În Moldova, peste 8000 de persoane sunt angajate în sectorul industriilor creative, majoritatea fiind tineri. La nivel mondial, industriile creative generează venituri de 2.250 miliarde de dolari SUA și oferă aproximativ 30 de milioane de locuri de muncă. La nivel european, cu venituri de 550 miliarde de dolari SUA, industriile creative contribuie cu 4,2% la PIB-ul Europei. Mai mult, acest sector este al treilea cel mai mare angajator după cel al construcțiilor și cel alimentar în Europa. Locurile de muncă din industria creativă sunt mult mai rezistente la procesele de automatizare, iar exporturile de astfel de servicii din țările în curs de dezvoltare înregistrează rate de creștere mult mai mari decât cele oferite de țările industrializate.

Telegram