Artistul Radu Dumbravă a participat la Festivalul de Artă Monumentală din Gdansk, Polonia
Radu Dumbravă este un tânăr artist din Moldova care a participat ca asistent la ediția din acest an al Festivalului de Artă Monumentală din Gdansk, Polonia. Radu ne povestește cum a fost această experiență și ce lipsește picturilor murale de acasă.
Anterior, am scris un articol despre o campanie prin intermediul căreia Radu a colectat suma de bani suficientă pentru a fi posibilă participarea la acest festival de pictură murală.
Pentru prima dată, tânărul a participat în 2015. În 2016, a fost printre asistenții pictorului argentinian Jorge Pomar, alături de care au pictat muralul ce reprezintă steagurile țărilor lumii, numit „Schody do słońca” – scara către soare. Tema festivalului din acest an este „Waiting” (așteptare/așteptând).
În pictură se pot vedea drapelele țărilor Tibet, Nepal, Argentina, Moldova, Malaezia, Filipine, Kiribati, Mongolia, drapelul aborigen australian, Japonia, Bangladesh, Uruguay, Kazahstan, Taiwan, Nigeria, Antigua și Barbuda, Malawi, Macedonia, Rwanda și Polonia.
Muralul este pictat pe clădirea în care a locuit în anii ’80 Lech Wałęsa – conducătorul mișcării „Solidaritate”, deținătorul Premiului Nobel pentru pace în 1983 și primul Președinte al Poloniei după căderea comunismului (1900-1995).
Potrivit spuselor lui Radu Dumbravă, asupra acestui mural echipa a lucrat 11 zile, interacționând și împărtășind cunoștințe și impresii. În total, un fost create patru picturi de către patru echipe conduse de artiștii Kamil Kuzko, David Petroni, Dariusz Milczarek și Jorge Pomar.
„Am lucrat împreună, am făcut schimb de experiență, am văzut cum gândesc persoanele din Argentina și Polonia. Am observat că gândesc mai liber și deschis, nu se complexează și au mai puține frici. Artiștii străini creează pentru societate și sunt deschiși către lucruri noi”, menționează Radu.
Făcând o paralelă dintre pictura murală de peste hotare și cea de acasă, artistul a evidențiat că există o diferență considerabilă, întrucât în Moldova arta e mai conservativă, studiile fiind asemeni celor din perioada sovietică, se pune mare accent pe desen academic, în arhitectură în prim plan sunt construcțiile și mai puțin partea creativă, iar soluția ar fi de echilibrat aceste lucruri.
„Dacă înainte se făcea pictură sovietică, acum apare modernul, ceea ce are loc în mod normal. Noi, moldovenii, trebuie să acceptăm că perioadele se schimbă și arta evoluează.
Participarea la acest festival m-a ajutat să devin mai liber, să nu gândesc prea mult atunci când creez și arta să fie diversă. Am învățat că deseori unele lucrări puternice din punct de vedere conceptual, care ar avea doar un punct pe fundal au un simbol și un mesaj mai complex decât picturile sofisticate”, conchide artistul.
Iată câteva imagini cu picturile murale create în cadrul ediției 2016 a Festivalului de Artă Monumentală din Gdansk:
Foto: Murale Gdańsk Zaspa, Jorge Pomar, Radu Dumbravă
Autor: Eugenia Tataru