Semnează petiția online: Spune DA transportului public de noapte în Chișinău
Chișinăuienii au demarat o acțiune de colectare a semnăturilor pentru a implementa ideea cu privire la circulația transportului public în capitală pe timp de noapte.
Ideea a pornit de la faptul că fiecare chișinăuian, atunci când noaptea are nevoie să plece acasă, se confruntă cu o problemă – transportul public nu circulă la ore târzii.
Identificarea problemei
„Chișinăul are 678,2 mii locuitori care zilnic au nevoie de transport pentru a se deplasa la muncă, studii, altele. O bună parte din această populație are nevoie de transport public de noapte pentru a nu plăti suplimentar companiile de taxi (care, apropo, și așa nu plătesc impozite pe deplin, pentru că nu eliberează bonuri de plată). Odată cu orele (+/-)23:00, cetățeanul este nevoit să plătească serviciile de taxi care sunt de circa 15-20 de ori mai costisitoare și nu aduc atât de mulți bani în buget. Serviciile publice trebuie să fie de calitate și să funcționeze astfel, încât să satisfacă necesitățile populației. În acest sens se poate de introdus transport public de noapte”, menționează autorul petiției.
În seara zilei de luni, 2 noiembrie au fost acordate circa 900 de semnături din cele 5.000 cerute, cetățenii lăsând peste 300 de comentarii. Iată câteva păreri ale locuitorilor Chișinăului: „Ar fi ok prețul să fie dublu și intervalul de timp, la fel, – dublu sau triplu. În așa situație, la orice oră a nopții, știind că achiți un preț dublu și așteptând în stație maximum 20 minute, poți ajunge acasă”, „E o idee extraordinară, orașul e mic și, într-adevăr, avem nevoie de transport public noaptea. Nu toți pot să-și permită să meargă mereu cu taxiul și ar fi un pas spre modernizarea orașului”. Lumea consideră că cele câteva rute de troleibuz care ar trebui să circule și noaptea ar fi, preferabil, numerele 22, 10 și 24.
Propunerea soluției
Introducerea transportului public de noapte se poate face treptat. În primul rând, ar trebui de luat în considerare următoarele lucruri:
- Cele mai populate cartiere a Chișinăului;
- Cele mai solicitate rute;
- Rezultatele primite după introducerea transportului de noapte.
Patru etape la implimentarea transportului public de noapte:
- Transport până la ora 1:00 pe două rute (de exemplu troleibusul 22 și 10);
- Transport până la ora 2:00/3:00 pe patru rute;
- Transport până dimineață pe patru rute.
„Aceasta poate fi drept un exemplu cum se poate treptat de introdus transport public de noapte. Prețul biletului poate crește de la 2 lei la 4/5 lei, ceea ce este oricum mai ieftin de cât 30-40 de lei pe taxi. Autobuzul ar putea să circule odată la 30/60 de minute, în dependență de zile a săptămânii și de cifrele ce arată solicitarea transportului.”
Obstacole
1. Lipsa de interes din partea Primăriei;
2. Lipsa de interes din partea societății civile;
3. Companiile de taxi ar putea să se revolte pentru că vor avea de pierdut.
Dacă ți-a plăcut inițiativa și vrei să o susții, semnează petiția online aici.