16 октября 2013

CHIŞINĂUL, CA DUPĂ RĂZBOI. CAMPANIE DE PROMOVARE

De mai bine de un an, trăim o perioadă istorică. E şi bine, e şi rău. Primarul Dorin Chirtoacă a înţeles că ar fi bine să repare reţelele de canalizare şi drumurile. Notat, în sfârşit Chişinăul va arăta omeneşte sau, cum îi place lui să spună, “ca-n Europa”. Pe de altă parte, мой белый город arată ca după război: străzi distruse, tot felul de tractoare de pe timpul lui Ferdinand I şi muncitori de-o vârstă şi putere ca primul troleibuz adus în Chişinău.

Zic aşa, să lăsăm totul cum este. Bordurile adunate prin colţuri, mult nisip aruncat aiurea, în special prin faţa magazinelor şi cafenelelor sau a blocurilor locative. Ţevile urâte ca Paris Hilton dimineaţa şi vechi ca împăratul Nikolai al II-lea sunt o adevărată capodoperă muzeistică. NU DĂ DOAMNE SĂ LE MUTAŢI DIN LOC! Infrastructură – check.

gurdila

Dar asta e puţin pentru a atrage turiştii. Trebuie să ne apucăm, adică să ne prefacem, să reparăm clădirile vechi. Autenticitatea, însă, trebuie păstrată, aşa că mai dărâmăm un perete, mai facem o pristroică în stil irakian tardiv. Clădiri – check.

Neapărat trebuie de scos panourile publicitare şi LED-urile, iar în schimb puse tot felul de monumente în cinstea lui ocupanţilor sau eliberatorilor: Şevciuk, Filat, Ghimpu – nu contează, monumente să fie. Pereţii clădirilor cu pristroici trebuie inscripţionate: проверено, партизанов нет. Aspectul exterior – check.

Sărăcie şi-aşa este, aşa că la acest capitol nu trebuie de mutat lumea din loc. Lăsăm băbuţele să moară de foame, copiii să meargă în troleibuze vechi, iar şoferii de microbuze pline până la refuz neverificaţi de poliţie. Sărăcie – check.

gurdila3
Urmează cea mai complicată parte: marketingul. Trebuie de branduit cumva ca o ţară în care războiul încă nu s-a terminat. Iugoslavia aşa a făcut bani. Mai ales că vom deveni singura ţară din Europa, vecină cu UE, unde se duce un război de guerillă.

Drept slogan poate servi orice: Vrem în Europa, dar ne omoară transnistreni; Eliberaţi-ne de sub jugul războiului invizibil; Îmi plătesc viza Schengen cu sânge. Cu alte cuvinte, orice variantă e bună.

Americanii vor sări ca la pâine caldă. Tot felul de UN, Doctors sans frontieres, ONG-uri care bagă milioane vor veni în ajutorul Moldovei. CNN-ul va da ştiri zilnic, Euronews îşi va muta sediul la Bucureşti, ca să fie mai aproape de epicentru, iar HTB şi Первый vor zice că UE ucide cetăţenii moldoveni, aşa că ne primesc la ei.

gurdila2

Domnule primar, banii pentru această idee de campanie de promovare îi trimiteţi copiilor din orfelitate şi băbuţelor care îngheaţă pe străzi, pentru că e mai cald decât în casele în care nu aţi dat căldură.

text: Alex Gurdila

Подписывайся