Un nou an școlar, noi specialități în programul studiilor universitare. A fost lansat Programul Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia
Un nou an școlar, noi specialități în programul studiilor universitare.
A fost lansat Programul Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia
Inovații în sectorul universitar din Moldova. De la 1 septembrie, studenții vor putea să opteze pentru o diplomă de studii superioare la specialitățile Animației, Game Design și New Media. Programul Profesiile Viitorului urmează să fie implementat la Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea Tehnică din Moldova și Universitatea pedagogică de Stat „Ion Creangă” și își propune să educe specialiști pentru o nouă etapă dominată de inovații, creativitate și tehnologii.
Programului „Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia” este implementat Ministerul Educației și Cercetării cu sportul Proiectul Tehnologiile Viitorului (FTA), finanțat de USAID și Suedia, care promovează o economiei digitală, creativă și circulară și contribuie la creșterea competitivității industriilor cheie din Moldova.
Adriana Cazacu, Secretar de Stat, Ministerul Educației și Cercetării: „Viitorul va aparține, fără îndoială, tehnologiilor. Dar, oricât de mult s-ar dezvolta tehnologiile, omul nu va putea fi înlocuit niciodată, în special activitatea lui creativă. Ne propunem în domeniul învățământului superior din Moldova o simbioză frumoasă între tehnologii și arte. Specialitățile noi, incluse în nomenclatorul de formare profesională, sunt dictate de necesitatea companiilor creative din Republica Moldova, care în prezent au un număr impunător în țara noastră. Sperăm că voi, tinerii, vă veți înscrie la aceste specialități, iar ulterior veți crea produse media de valoare, care ne-ar apropia de țările dezvoltate și ar facilitatea integrarea țării noastre în Uniunea Europeană.”
Katarina Fried, Ambasadoarea Suediei în Republica Moldova: „Vă felicit pentru munca vizionară în dezvoltarea acestor noi programe de studii. Este o investiție pe termen lung în forța de muncă și ecosistemul creativ al Republicii Moldova. Studenții și profesioniștii moldoveni au oportunitatea de a valorifica creativitatea, talentul know-how-ul tehnologic și de a deveni lideri în aceste industrii creative, care sunt în creștere la nivel mondial. Noi, Suedia, așteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu universitățile, studenții și întreprinderile în dezvoltarea ecosistemelor și culturii, care vor fi esențiale pentru o creștere viitoare și o Moldovă prosperă: programe pentru startup-uri, sprijin pentru organizații precum Artcor și Mediacor, investiții naționale, legături comerciale, certificări ale companiilor și multe altele.”
Doina Nistor, Directoarea Proiectului Tehnologiile Viitorului: „Universitățile vor forma specialiști pentru o nouă eră, care va îmbina tehnologiile și creativitatea. Vor lua amploare profesiile de nouă generație în domenii de mare perspectivă, cum ar fi: industria de dezvoltare jocuri, industria de animație, industria de efecte speciale – numite pe scurt „Createch”. Urmând noile specialități, aveți acces la peste 20 de profesii din sectorul Createch, cum ar fi: designer de sunet, animator, programator, designer UX/UI și alte profesii care sunt la mare căutare oriunde în lume. Acest efort nu ar fi fost posibil fără suportul plenar și sprijinul Ministerului Educației și Cercetării, care a modificat nomenclatorul în timp record, pentru ca să putem oferi aceste oportunități tinerilor, să ne racordăm la ceea ce se întâmplă în regiune și în lume.”
Astfel, la Admiterea 2022, viitorii studenți vor putea alege dintre cele 6 programe noi de studii: programare de jocuri, conceptualizarea jocurilor și crearea de personaje pentru specializarea de Game design, animație 3D și producția personajelor și elementelor de animație 3D și animație 2D cu accent pe producția desenelor animate, dar și producție multimedia pentru specializarea New Media.
Igor Șarov, Rector, Universitatea de Stat din Moldova: „Ceea ce se întâmplă pe parcursul ultimilor ani în Republica Moldova nu este altceva decât o revoluție, cu două componente indisolubile: infrastructura și factorul uman. Tekwill, FabLab, Clasa Viitorului, Artcor și Mediacor – infrastructura – n-ar fi posibile fără partenerii noștri de dezvoltare. Cea de-a doua componentă, cea umană – investițiile în studenți și profesori, prin oportunitățile pe care le oferim în diverse programe. Vă așteptăm cu mult drag la Universitatea de Stat din Moldova, unde vom avea 2 din cele 4 programe lansate aici. Programul New Media, la facultatea de Jurnalism, va fi doar la universitatea noastră, iar investițiile majore continuă pentru a crea un post de televiziune, laboratoare moderne și dotate. Sunt sigur de succesul acestui demers – putem să oferim studii doar atunci când avem condiții adecvate: oamenii sunt pregătiți să fie școlarizați, iar infrastructura o puteți vedea și dumneavoastră.”
Viorel Bostan, Rector, Universitatea Tehnică din Moldova: „Am identificat 3 motive pentru care aceste programe de studii vor avea un succes extraordinar. În primul rând, faptul că inițiativa a aparținut industriei, ceea ce înseamnă că după absolvire veți găsi un job bine plătit și veți avea o carieră de succes. În al doilea rând, faptul că ideea vine de la Doina Nistor, datorită căreia Tekwill a devenit cartea de vizită a industriei IT din Republica Moldova. Un alt motiv sunt universitățile care au o reputație în asigurarea standardelor înalte de calitate, o infrastructură modernă, un potențial uman bine dezvoltat. La UTM avem programe aflate la joncțiune de domenii – arhitectură, design urban, design industrial, design vestimentar – care demonstrează sinergia naturală dintre creativitate și tehnologii emergente sau inginerești. În acest sens, programul de Game Design pe care îl lansăm la Facultatea de Design va folosi resursa umană pe care o avem în domeniul industriilor creative, dar și resursa umană din domeniul TIC. Sunt convins că, alegând noile programe, nu veți regreta.”
Alexandra Barbăneagră, Rectoră, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”: „Suntem onorați să fim parte a proiectului „Tehnologiile Viitorului”. , Acum, peste tot ne înconjoară tehnologiile informaționale, ele sunt parte din viața noastră: comunicăm, învățăm, muncim prin tehnologii. Prin profesiile viitorului, tehnologiile vin și în dimensiunea „arte”. Universitatea Pedagogică „Ion Creangă” lansează în acest an de admitere 2 programe: Animație și Game Design. Profesorii noștri sunt pregătiți să predea cursurile noi, la care îi invităm să se înscrie pe cei pasionați de artă, care vor să dea viață personajelor, care visează creeze istorii grafice. Veniți să schimbăm împreună viitorul Republicii Moldova, veniți să promovăm profesiile viitorului!”
Programul de studii pentru toate cele 6 programe sunt dezvoltate sau validate cu companiile din domeniu, pentru a susține conexiunea ofertei educaționale cu cererea de pe piața muncii. Mai mult, cursurile noilor specialități vor fi predate de profesori practicieni inclusiv în laboratoare specializate la „Mediacor”, „Artcor”, „Tekwill”, dar și lectori internaționali care vor fi invitați să țină ore și masterclass-uri specializate. La fel, începând cu semestrul al doilea, stagiile de practică vor fi efectuate în companii, iar cei mai buni studenți vor beneficia de burse și vor avea ocazia să participe la competiții și evenimente internaționale.
Suma totală pentru implementarea programului Profesiile Viitorului: Animație, Dezvoltare Jocuri și Multimedia este aproximativ 2,5 milioane de dolari SUA.
Despre industria de jocuri și nou specializare
Industria de dezvoltare a jocurilor video o depășeste ca mărime pe cea producătoare de filme, iar în 2021, valoarea sectorului a fost de 180 de miliarde de dolari, cu o creștere de 14,4%. Se estimează că până în 2025 se estimează, industria va ajunge la valoarea de 268 de miliarde de dolari. La nivel european peste 100 de mii de tineri lucrează în această industrie, iar în următorii ani, sectorul va avea nevoie de 80.000 de specialiști noi.
La Admitere 2022, viitorii studenți vor găsi 3 programe noi pentru această specializare :
- programare de jocuri la Universitatea de Stat din Moldova
- conceptualizarea jocurilor la Universitatea Tehnică din Moldova
- Crearea de personaje la Universitatea pedagogică de Stat „Ion Creangă”
Despre industria de animație
Rapoartele internaționale proiectează că dimensiunea pieței globale de animație va atinge valoarea de aproximativ 642,5 miliarde USD până în 2030, în creștere cu 5,2% din 2021 până în 2030. Forța de muncă în industria animație, necesită înaltă calificare, 93% dintre animatorii de azi au o diplomă de licență și 26% au și o diplomă postuniversitară. La nivel global, mai mult de 50% din oamenii care lucrează sunt freelanceri.
La Admitere 2022, viitorii studenți vor găsi 2 programe noi pentru această specializare :
- animație 3D cu accent pe producția personajelor și elementelor de animație 3D (pure art) la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”
- animație 2D cu accent pe producția desenelor animate la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”
Despre industria multimedia
Multimedia este un domeniu care combină diverse medii pentru a crea conținut informativ și captivant pentru un anumit public și include fotografii, imagini video și statice, editare video și audio, design web, arte grafice și animație, scriere de scenarii și media interactive.
Producătorii multimedia își folosesc abilitățile și creativitatea pentru a aduce un proiect multi-platformă de la început până la sfârșit și joacă un rol important în fiecare dintre cele trei faze ale procesului de producție: preproducție, producție și postproducție. Multimedia este o deviere a industriilor de film și producție TV, datorită tehnologiilor noi aplicate.
New media va fi specializare nouă la ciclul licență în cadrul Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării și va include în programul de studii crearea produselor creative (film documentar, animații, jocuri video, interfețe de aplicații) în medii digitale și explorarea relațiilor dintre New Media cu alte domenii de studiu pentru a înțelege relațiile dintre tehnologie și cultură.