Republica Moldova a fost centrul modei regionale. Timp de două zile sute de profesioniști au discutat despre trendurile globale din industria modei la „Moldova in Fashion Conference”
Telegram

„Moldova in Fashion Conference”, cea mai mare conferință dedicată industriei modei, a adunat sute de profesioniști din domeniu alături de speakeri renumiți de talie internațională. Aflat la cea de-a doua ediție, evenimentul s-a desfășurat în data de 21 și 22 octombrie 2017 și a fost organizat de Centrul de Excelență în Design și Tehnologii ZIPhouse, în parteneriat cu Asociația Patronală a Industriei Ușoare (APIUS) și cu suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei.

Linnéa Hermansen, Coordonator de Programe, Ambasada Suediei în Republica Moldova: „Ambasada Suediei din Moldova în parteneriat cu USAID susține dezvoltare industriei ușoare din Moldova.. Guvernul Suediei ia în serios schimbările climatice, de aceea toate proiectele desfășurate trebuie să țină cont de sustenabilitate. Industria modei poate fi surprinzătoare și îți poate pune în valoare personalitatea, însă acest domeniu este caracterizat și de o parte ascunsă care de cele mai multe ori nu este sustenabilă. De aceea, am decis să port hainele și accesoriile unor branduri care reutilizează anumite materii. Sper că pe viitor, conceptul de sustenabilitate în domeniul modei ca fi o parte integrantă a industriei ușoare din Moldova. ”

Oxana Berzan, manager evenimente, „ZIPhouse”: „Ediția a doua a „Moldova in Fashion Conference” a devenit un eveniment de referință pentru industria fashion din țara noastră datorită know how-ul internațional pe care îl aduce. Acesta este de fapt și scopul Centrului de Excelență în Design și Tehnologii ZIPhouse, de a oferi suport antreprenorilor începători din domeniu prin intermediul evenimentelor la care participă profesioniști locali și internaționali,care vin să împărtășească din experiența lor și să contribuie astfel la dezvoltarea antreprenoriatului în domeniul modei.”

„Moldova in Fashion Conference” reprezintă o platformă care își propune să familiarizeze profesioniștii din lumea vibrantă a modei cu cele mai noi tendințe și practici la nivel internațional. Totodată, evenimentul contribuie și la dezvoltarea capacităților și abilităților specialiștilor din domeniul modei, prin consolidarea comunității profesionale și prin facilitarea interacțiunii cu experți internaționali și profesioniști locali.

Un număr de șapte speakeri naționali și internaționali din țări precum Italia, Rusia, Ucraina, Estonia, Suedia și Franța au abordat subiecte din industria fashion precum: Trenduri globale (retail, design, consumatori, sustenabilitate, e-commerce, digitalizare, inovații, textile); Business-ul în Fashion, Management și Antreprenoriat; Marketing în Fashion; Fashion Design și Fashion Buying. Unul din aspectele abordate în cadrul ediției MIF 2017 este sustenabilitatea, speakerii vorbnd și despre conceptele de moda sustenabilă și slow fashion, aplicate tot mai mult la nivel internațional.

Polina Stepanova, lector la Institulul de fashion Design și Marketing Polimoda, Italia: „Identitatea unui brand este extrem de importantă în contextul actual, iar oamenii tind să se identifice cu anumite mărci, care trebuie să corespundă cerințelor lor. Fiind aici timp de câteva zile am rămas surprinsă să văd entuziasmul tinerilor care sunt pregătiți să facă mai multe cercetări în domeniu, să riște și să lanseze start up-uri unice. Ei sunt o forță care trebuie susținută. Lucrez cu branduri sustenabile și din experiența mea pot spune că pe lângă beneficiile pe care le are acest tip de organizare a businessului, producătorii din industria modei trebuie să investească și în aspectul estetic al brandului. Deci moda sustenabilă trebuie să fie și atractivă, estetică dar și calitativă și ecologică. Chiar dacă pe piață ocupă un procentaj mic, oamenii cel puțin au șansa de a face alegeri, ei pot să decidă ce și cum cumpără.”

Filipo Fanini, designer Italia: “Contextualizarea și iconografia sunt importante pentru crearea unei colecții. Este important atunci când creezi o colecție ca aceasta să țină cont de câteva aspecte, și anume: cultura, moștenirea socială, sensibilitatea-elemente bazate pe iconografie. La fel, contextul social pentru lansarea unei colecții este extrem de important, iar designerii trebuie să țină cont de caracteristicile pieței unde își vor vinde produsele. Cât privește sustenabilitatea, aceasta este specific fiecărui stat în parte. De exemplu eu am o afacere în marochinărie din materialele din piele reciclabile. Respectiv ceea ce ei aruncă, dar ei aruncă mai mult de 50% din piei, noi le reutilizăm, reducem astfel poluarea și utilizăm resursele pe care le avem eficient. Dacă e să revenim la Moldova aici este mult potențial important și trebuie să fie făcuți pașii corespunzători.”

Polina Loseva, consultant de modă, stilist lector, fondatoarea Ukrainean Fashion Education Group: „Industria modei este interconectată cu trendurile globale, chiar dacă vorbim despre țări mici oricum trebuie să se țină cont de evoluția acestora. Trendurile din industria fashion se împart în mai mult subcategorii. Avem meta-trenduri care durează 20-30 și mictrotrenduri care au o durată de 1-3 ani. De exemplu, acum asistăm la o tendiță tot mai evidentă în lume de a călători, designerii și producătorii au misiunea de a produce haine practice, detașabile, ușoare și comode dar totodată să fie și stilate. De asemenea, asistăm la o digitalizare a hainelor și a brandurilor sunt tot mai multe modele de haine inteligente care își fac loc pe piață și odată cu acestea un nou trend.”

Olga Vladimir, consultant de dezvoltare comercială a brandurilor de lux, Paris: „Este important ca profilul unui brand să conțină câteva informații de bază, precum identitatea brandului, filosofia acestuia, prin ce este remarcabil, informații despre designer, imagini cu colecția nouă dar și câteva imagini cu colecțiile precedente.La fel, este important ca brandul să fie prezentat profesionist, iar comunicarea să fie una eficientă și corectă.”

În prima zi a evenimentului, oaspeții străini și-au împărtășit experiența în cadrul unor prezentări, iar în cea de-a doua zi zeci de participanți au luat parte la workshopuri specializate. Pe parcursul acestora au aflat despre ciclul de viața a unui trend, despre cum trebuie construit profilul unui brand care poate să exporte dar și pașii necesari pentru aceasta.

Evghenii Hudorjcov, designer: „Sunt adeptul faptului că haina trebuie să fie purtată de mai multe ori, nu doar cu o anumită ocazie. Ținutele pot fi reciclate, aspectul lor poate fi schimbat de mai multe ori, iar pentru ca haina să rămână frumoasă este extrem de important să avem corect grijă de ea. Este mai bine să cumpărăm mai puțin și mult mai calitativ și să respectăm întocmai ceea ce este scris pe etichetă pentru a nu le deteriora și a le arunca. În cadrul „Moldova in Fashion Conference” sunt abordate teme ce țin de anumite subiecte mai sensibile.”

Natalia Coșulean, compania „Ponti”: „Pentru mine evenimentul „Moldova in Fashion Conference”este unul neordinar ca și subiectul de abordat. Speakerii internaționali sunt foarte buni iar participanții sunt inițiați în domeniu. Referitor la subiectul de modă sustenabilă, dacă până acum eram prinși de trendul de fast fashion care la noi în Moldova nu prea a existat, slow fashionul poate prinde viață aici. Asta pentru că avem producători locali care pot produce calitativ și se pot reorienta ușor spre un business sustenabil. Cred că peste câțiva ani acest domeniu va deveni mai popular și va câștiga tot mai mult teren pe piața noastră.”

Industria ușoară este vitală pentru creșterea economică a țării în ceea ce privește exporturile, locurile de muncă și dezvoltarea regională. Acest sector reprezintă aproximativ 5% din producția industrială a Moldovei, generează 17,4% din exporturile țării, iar antreprenorii din această industrie exportă în peste 10 țări din UE. Afacerile din domeniu sunt amplasate în întreaga țară, numărând peste 23.300 de angajați, dintre care 90 la sută sunt femei din regiunile rurale – factori care stimulează dezvoltarea regională a RM.

Telegram