Ghidul berlinez – Capitala Germaniei văzută în 13 poze
Acum o săptămână, echipa Locals a avut o micro-călătorie în Berlin, mult iubita capitală a Germaniei, care poate uimi orice călător prin contrastele sale colorate și monumentale, prețuri exorbitante și transport public ce lucrează până târziu. Foarte târziu. Dacă plănuiești să faci o călătorie prin uimitorul Berlin, iată la ce te poți aștepta hoinărind prin străzile miraculoase ale Berlinului, apelând la transportul public confuz.
Berlin Hauptbahnhof
„Arată cam urât, înconjurat doar de sticlă. De parcă ar fi un centru comercial”, spun înșiși germanii despre cea mai importantă arteră de transport urban. Gara Centrală a Berlinului a fost dată în exploatare la două zile după ceremonia de deschidere oficială încă în 2006. Totuși, istoria ei începe în 1981, când purta denumirea de Lehrter Bahnhof și făcea legătură doar între Berlin și Lehrte, regiune din preajma Hanoverului. După diverse completări, deteriorări de-a lungul timpului și post-război, după replănuiri și reconstrucții, în 2006 Gara a fost oficializată nu doar cu prezența Cancelarului Germaniei Angela Merkel, dar și cu diverse evenimente culturale. Din păcate, ceremonia a fost tulburată de un teenager de 16 ani, care poseda un cuțit și a rănit 41 de persoane. Acesta a fost găsit în stare de ebrietate și până în prezent neagă că a săvârșit acest act de violență.
Transport public până noaptea târziu
Trenurile urbane lucrează până la 03:00, iar vinerea – chiar întreaga noapte. Astfel, chiar și cei mai înrăiți și distractivi indivizi pot să ajungă acasă fără ca să cheltuiască până la 40 de euro de taxi. De asemenea, de-a lungul weekendului, metrourile lucrează 24/24 la intervale de 15 minute.
Potrivit surselor, prin Berlin hoinăresc aproximativ 12 milioane de călători anual, iar cifrele continuă să crească pentru acest oraș relativ tânăr, iată de ce autoritățile au apelat la un trasport public sigur și „îndelungat”.
Arhitectura „transparentă”, îmbinată cu elemente clasice
Dacă tragi cu ochiul prin diversele articole despre arhitectura Berlinului, vei afla că Capitala a suferit cele mai multe schimbări după daunele masive ale celui de-al Doilea Război Mondial. În timpul celui mai tulburător eveniment al secolului XX au fost distruse numeroase clădiri istorice, iar din cele ce au rămas intacte până în 1989, au reușit să combine două ideologii rivale într-un singur oraș. Astfel, arhitectura modernă și contemporană vorbesc despre un trecut, acompaniat de tradiții mai… recente. Acum, orașul este inundat de clădiri moderne, amenajate cu sticlă, unde circulă o glumă de genul că orașul are „prea multă transparență”.
Contraste colorate
În pasajul anterior s-a vorbit despre două ideologii artistice combinate într-un singur oraș. Berlinul este cunoscut și pentru culorile cotrastane dintre clădiri – pe unele domină elemente socialiste, iar pe altele – culori proaspete și aprinse.
De asemenea, poți observa prin oraș zeci de sculpturi și statui dedicate numeroaselor personalități din istoria țării. Spre exemplu, la o intersecție dintre Schumann și Luisenstrasse vei găsi statuia lui Albrecht von Graefe, cel mai cunoscut și apreciat oftalmolog german.
Biciclete
În Berlin găsești parcări special amenajate pentru biciclete, și nu doar pentru două-trei, dar pentru un grup întreg de lucrători cicliști. Pozele de mai jos sunt captate în regiunea Charlottenburg a Berlinului și demonstrează cât de mult lumea adoră nu doar sportul, dar și căile mai rapide de a ajunge la timp la serviciu. Chiar și la temperatura de +1 grade Celsius. Parcările berlineze pentru biciclete pot servi drept un exemplu bun pentru ideile de parcări care ar putea fi aplicate la Chișinău.
Berliner Mauer din East-Side Gallery
Toți cunosc istoria Zidului Berlinului, cea mai cunoscută parte a frontierei Republicii Democrate Germane, simbol al Războiului Rece și parte a Cortinei de Fier. Cconstruit în august 1963 și demolat în noimebrie 1989, acum bucăți enorme ale zidului sunt transformate în memoriale, galerii și muzee. East-Side Gallery, locul unde a fost echipa Locals, este întins pe o secțiune de 1,3 kilometri din rămășițele zidului.
Începând cu 1990, pe galerie au fost întinse peste 100 de picturi. Totuși, din cauza eroziunii, timpului și actelor de vandalism, picturile au avut de suferit. Iată de ce, acum o lună și un pic, a fost luată decizia de a izola anumite părți ale galeriei cu un gard metalic.
Tipicul: Reichstag, Fernsehturm și Porțile Brandenburgului
Berlinul este extrem de frumos noaptea, pe timp de ploaie, mai ales când mergi să vezi elementele arhitecturale tipice ale orașului în lumina nocturnă.
Reichstag, edificiul istoric al Berlinului și pilon al fostului Imperiu German, cosntruit în 1894 și suferind diverse schimbări, poate fi aproape oricând vizitat de către publicul interesat. Vizitele oferă priveliști spectaculoase către districtul parlamentar și guvernamental, dar și către împrejurimile Berlinului. Înregistrările se fac în prealabil, astfel ca vizitele să fie gratuite.
Fernsehturm, construit între 1965 și 1969, probabil ar fi simbolul contrastelor stranii ale Berlinului – turnul TV este localizat lângă Alexanderplatz, mai degrabă lângă o stație de trenuri și se vede extrem de ciudat lângă centru comercial KaufHof.
Porțile Brandenburgului se văd foarte prost în imaginea de mai jos, însă sunt un must-see dacă te duci în Berlin. Arcul de triumf construit în stil neoclasic este unul din cele mai de vază simboluri ale Capitalei.
Cu siguranță, Berlinului trebuie de dedicat nu doar câteva ore, ci chiar o săptămână pentru a vedea toate frumusețile și ciudățeniile lui. Tu ce ai văzut interesant în Berlin?
Text: Ilona Spesivțev
Poze: Ilona Spesivțev și Teodor Bordeianu