Alexandru Lebedev: despre cum afectează fenomenul de fake news comunitatea antreprenorială, la 7 ani #DeAcasa a Rockit Conference
Alexandru Lebedev: despre cum afectează fenomenul de fake news comunitatea antreprenorială, la 7 ani #DeAcasa a Rockit Conference
Alexandru Lebedev, unul dintre cele mai cunoscute personalități autohtone din media și antreprenoriat, a fost invitatul special la cea de-a cincea sesiuni din seria celor șapte live-uri, dedicate aniversării a 7 ani #DeAcasa a Rockit Conference. Antreprenorul și specialistul în media a dezvălui cum poate fi consumată informație în mod inteligent, dar și ce impact au știrile false pentru antreprenori. Astăzi, 15 aprilie, discutăm cu carismatica Diana Voevuțki despre cum facem marketing și vânări în fashion.
Știrile fictive nu sunt o noutate pentru domeniul media, însă termenul de „fake news”, apărut aproximativ 2016 în America, s-a transformat într-o tendință la nivel global. Fake news presupune publicarea unor materiale cu date eronate sau fictive din surse incerte sau pe portaluri false. Câteva exemple de astfel de materiale ar fi conexiuni false, conținut „impostor” și înșelător, conținut fabricat, dar și alte manifestări precum clickbait sau video editate prin intermediul AI (Artificial Intelligence). Astfel de materiale pot apărea din ce în ce mai mult în prezent, deoarece fiecare utilizator care are acces la internet poate da de „o sursă de informare” neverificată.
„Subiectiv, nu agreez termenul de „fake news”, deoarece cu cât mai mult noi vorbim despre lucrurile false sau fictive, cu atât mai mult ele devin adevărate. Într-o eră în care generam în fiecare zi cantitatea de informație cât în Biblioteca din Alexandria, oamenii nu au timp să citească totul până la capăt. Astfel, noutățile false au devenit adevăruri pentru anumite comunități”, dezvăluie Alexandru.
Pentru a fi protejat de astfel de materiale false, fondatorul media încurajează să practicăm gândirea critică și să facem o analiză a articolelor citite. În era digitalizării este important să fii informat din mai multe surse, să verificăm sursele și autorii materialelor, dar platformele media accesate. Dacă titlul, imaginea și conținutul nu sunt corelate sau informația are un caracter imparțial și poate induce în eroare, aceasta ar putea fi o știre falsă.
„Înainte de toate trebuie să înțelegem care este scopul și tipul fake news-urilor. Sunt mai multe tipuri, de exemplu atunci când totul este nu e veridic: platforma, titlul, conținutul și sursele. Totuși sunt situații când jumătate din informația este adevărată, dar interpretată diferit sau intenționat sunt introduse unele elemente adevărate. Dacă într-o știre eu dau patru adevăruri și al cincilea element va fi un neadevăr, cel din urmă va fi crezut”, mai spune Alex.
De asemenea, Alex Lebedev a povestit despre impactul informației și despre relația dintre informațiile accesibile publicului și dezvoltarea în mediul afacerilor, start-up-urilor și proiectelor. Dacă o companie ”vorbește” prea tare, atunci probabilitatea că au făcut ceva rău este destul de mare. În special, dacă aceste companii preventiv nu au au practicat o comunicare consistentă cu publicul său. Astfel de activități fac parte din strategii de deviere a atenției publice.
Recomandările lui Alexandru Lebedev pentru antreprenori, începători, sau experiență, sunt modelul de a acționa, nu a reacționa, elementul cheie fiind o comunicare proactivă și constantă cu publicul său. Atunci când o companie sau un antreprenor nu este cunoscut, în momentul când el apare în public pentru a oferi explicații, probabilitatea este mare că nu va fi crezut, deoarece nu are credibilitate. Un alt elemt este practicarea unei metode foresight, în care să compania sau start-up-up să fie pregătit pentru astfel de situații ce ar putea parveni.
Reamintim că seria live-urile 7 ani #DeAcasa continuă, iar joi, 15 aprilie, începând cu ora 19.00, pe pagina Rockit Conference, va avea loc următorul episod alături de designerul și femeia de afaceri Diana Voevuțki, care va vorbi despre cum să îți promovezi și vinzi produsul. Alături de Diana vom afla ultimele tendințe din fashion marketing și cum să aplici tool-urile clasice de vânzări pe piața din Republica Moldova. Luând în considerare starea curentă în evoluția COVID-19 la nivel național, Rockit Conference încurajează fiecare participant să țină cont de toate regulile de siguranță, pentru a contribui la revitalizarea vieții culturale.
Informații utile:
Interviul integral cu Alexadru Lebedev
Rockit Conference Facebook