Pavel Perju: În 2021 prognozăm să dublăm profitul net al Fabricii de Sticlă din Chişinău
În cadrul unui interviu acordat pentru www.ofical.md, Pavel Perju, Directorul general al Fabricii de Sticlă din Chişinău, s-a referit la venitul înregistrat de întreprindere, condiţiile de activitate pe timp de pandemie, situaţia actuală, dar şi la planurile de viitor.
O: Dle Director, în timp de ce majoritatea întreprinderilor au înregistrat pierderi, Fabrica de Sticlă din Chişinău a avut în 2020 un venit de 23,13 mln. lei. Cum a fost posibil acest lucru?
P.P.: Printr-un efort depus constant, printr-un management eficient, prin aprecierea corectă a situaţiei, prin conştientizarea provocărilor ce stăteau în faţa noastră, dar şi prin implementarea unei viziuni clare, stabilite din start împreună cu colegii.
Trebuie să recunosc că anul 2020 nu a fost unul uşor, resimţindu-se din plin şi efectele pandemiei, dar şi ale crizei economice generate de aceasta. Dar, totodată, situaţia dificilă în care ne pomenisem cu toţii ne-a mobilizat, ne-a făcut să fim şi mai vigilenţi, şi mai decişi în realizarea scopurilor pe care le aveam în faţă. Astăzi, pot să vă spun cu certitudine că, dacă nu ne-am fi confruntat cu pandemia şi cu consecinţele acesteia, rezultatele noastre ar fi fost şi mai bune.
O: Aţi putea să faceţi o scurtă trecere în revistă a rezultatelor, al lucrurilor bune ce s-au întâmplat la Fabrică în 2020, dar şi în lunile din 2021 ce s-au scurs până acum?
P.P.: Chiar dacă perioada la care vă referiţi a fost şi este încă una grea, am atins rezultate frumoase cu care ne mândrim.
Astfel, au fost modernizate liniile de producere, liniile de control și calitate. Toți muncitorii sunt asigurați cu prânz cald și lapte din contul Fabricii, au fost îmbunătățite locurile de muncă.
În condițiile actuale în care cuptorul are o uzură foarte avansată, noi am ridicat cantitatea de producție fabricată. Mai mult ca atât, randamentul utilizării masei de sticlă a fost majorat considerabil, astfel, în prima jumătate a anului 2021 am înregistrat o majorare a producției fabricate pâna la 25 441 tone comparativ cu 24 342 tone fabricate în anul precedent, ceea ce ne permite să facem față solicitărilor existente pe piață.
A crescut calitatea produselor. Vreau să vă zic că la Fabrică nu mai vin reclamații ce țin de calitate, noi primim mulțumiri de la clienții noștri pentru producția livrată la timp, dar și pentru calitatea mult mai bună, pentru culoarea mult mai transparentă, mai cristalizată.
La capitolul vânzări: pentru anul 2020 veniturile din vânzări au fost în sumă totală de 311,31 mil. lei, cu 2% mai mult față de 2019, iar în prima jumătate a anului 2021 am înregistrat venituri din vânzări în sumă totală de 178,30 mil. lei raportat la 157,62 mil. lei înregistrați în aceeași perioadă a anului precedent, ceea constituie o majorare cu 12% sau 20,68 mil. lei.
La adoptarea deciziilor aferente repartizării profitului net obținut pentru anul 2020 cât și anul 2019, fondatorul, în conformitate cu prevederile art.5 alin 3 din Legea Nr246/2017, a stabilit cuantumul defalcărilor la bugetul de stat în mărime de 50%, astfel, Fabrica de Sticlă a transferat 11,57 mil. lei defalcări la bugetul de stat din profitul net înregistrat în 2020, cu 4,79 mil. lei mai mult decât în anul 2019 sau cu 70% mai mult decât anul precedent, iar pentru anul curent, în ritmul accelerat de producere și vânzări, deja prognozăm să dublăm profitul net al întreprinderii, respectiv majorarea defalcărilor la bugetul de stat.
La numai un an de la învestirea mea în calitate de administrator, am dublat numerarul din conturile bancare ale întreprinderii, de la 2,5mil/eu la 5,7mil/eu.
Însă, nu ne oprim aici, suntem conștienți că mereu este loc de mai bine, spre asta și tindem în continuare.
O: Aţi pomenit de pandemie ceva mai devreme. La concret, ce a însemnat aceasta pentru Fabrica de Sticlă din Chişinău?
P.P.: La fel ca multe alte întreprinderi, a trebuit să ne repliem din mers şi să implementăm măsuri fără precedent. Acestea au vizat atât normele de securitate pentru angajaţi, cât şi regimul de lucru. Ne-am străduit să reducem la maximum efectele negative ale pandemiei şi, cu siguranţă, dacă nu luam toate măsurile necesare, situaţia ar fi fost astăzi mai complicată.
Din alt punct de vedere, pandemia a afectat şi activitatea partenerilor noştri, dar şi s-a expus negativ asupra celor ce achiziţionează produsele noastre. În acest caz, vorbim de efecte tangenţiale, dar care oricum au afectat rezultatele înregistrate de Fabrică.
O: Recent, aţi marcat 51 de ani de activitate ai Fabricii. Care este situația la întreprindere după mai bine de jumătate de veac de activitate?
P.P.: În toată această perioadă, fabrica a trecut prin diferite situații, zi de zi avem provocări destul de dificile, însă, la moment, putem afirma că Î.S. „Fabrica de Sticlă din Chișinău” este unul dintre liderii în producerea ambalajului din sticlă de pe piața Moldovei.
La fel, continuăm să ne extindem și pe piața externă, ceea ce duce la dezvoltarea continuă a Fabricii. Acest fapt ne permite nu doar să modernizăm utilajele pe care le folosim, dar să investim și în instruirea continuă a personalului pentru a putea ține pasul cu cererea pe piață.
Mă bucură faptul că după 51 de ani de activitate, Fabrica rămâne a fi o întreprindere profitabilă, una de succes, iar capacitatea de producere și nivelul calității sunt în continuă creștere.
O: Ce reprezintă Fabrica de Sticlă din Chişinău în prezent din punct de vedere al producerii?
P.P.: Cunoaşteţi că în Republica Moldova în prezent activează două fabrici de sticlă – una privată şi una de stat. Noi activăm şi pe piaţa locală, dar şi la export, conştientizând faptul că ne revine o dublă misiune: să facem faţă solicitărilor existente pe piaţa internă; să asigurăm produse de export de înaltă calitate, deoarece e vorba şi de imaginea Republicii Moldova.
La concret, în prezent, Fabrica produce circa 4300-4400 tone de sticlă pe lună. Articolele din sticlă variază de la borcane de 314 ml în volum până la 5 litri, sticlele – de la 250 ml până la 1 litru. Cele mai solicitate produse la moment sunt borcanele cu volumul de 314 ml, 370 ml, 580 ml și mai mult de 720 ml, dar și sticlele cu volumul de 250 ml, 0,5 litri și 750 ml.
O: Cum se prezintă lucrurile din punct de vedere al exporturilor?
P.P.: Producţia noastră e prezentă pe astfel de pieţe ca: Germania, Italia, Ungaria, Bulgaria, Grecia, Armenia, Azerbaidjan, România, Macedonia. Fiecare piaţă îşi are specificul său şi noi ne străduim să-l luăm în calcul. Ceea ce ne bucură în mod deosebit însă e faptul că nu doar reuşim să păstrăm pieţele de desfacere devenite deja tradiţionale, ci şi că apar perspective noi din acest punct de vedere.
Se ştie deja că se preconizează ca în Europa să se interzică strict ambalarea produselor în tetrapak. Deci, urmează ca produsele să fie ambalate în sticlă, iar aceasta ar permite Fabricii de Sticlă din Chişinău în perspectivă să-şi mărească productivitatea, să modernizeze maşinile de ambalare, să obţină un profit mai bun pentru a oferi angajaţilor săi salarii mai mari şi condiţii de muncă la nivel, pentru ca ei să aibă un loc de muncă acasă, să fie alături de familiile lor.
O: Ce priorități are Fabrica la moment?
P.P.: La moment, punem accent pe piața externă, ducem tratative pentru atragerea partenerilor străini. Acest fapt duce la creșterea calității și respectiv la creșterea veniturilor, care ulterior vor fi folosite pentru dezvoltarea Fabricii mai departe, dar totodată nu uităm și de piața internă a Moldovei.
Un alt scop propus este construcția încă a unei secții, a unui cuptor de topit sticla care va putea produce nu doar sticlă transparentă, dar și colorată, respectiv vom putea lărgi gama de produse, a numărului partenerilor, totodată vom fi mult mai competitivi față de concurenții noștri direcți și, nu în ultimul rând, vom putea asigura și mai mulți cetățeni cu locuri de muncă.
O: Cum vedeţi viitorul Fabricii?
P.P.: Consider că în fiecare afacere cel mai important este echipa cu care munceşti, iar Fabrica de Sticlă are o echipă de profesionişti în producerea sticlei. Noi pur şi simplu suntem sortiţi să avem cel mai mare succes. O întreprindere cu o istorie atât de bogată, are în faţă un mare viitor!
Mihaela Rotari