Au fost anunțați câștigătorii Festivalului Internațional de Film Documentar CRONOGRAF
În perioada 12-18 mai 2016, la Chișinău a avut loc cea de-a XIII-a ediție a Festivalului Internațional de Film Documentar CRONOGRAF. Gala de Premiere a avut loc în seara zilei de marți, 17 mai 2016, la Teatrul Satiricus.
Marele Premiu şi Trofeul la Secțiunea Principală, în valoare de 2500 de euro, oferit de Agenția Elvețiană pentru Cooperare și Dezvoltare SDC i-a revenit filmului Starless dreams/ Vise fără stele, realizat de Mehrdad Oskouei (Iran). Juriul a decis să acorde trofeul „unui film cu o abordare atentă, delicată, poetică și profund umană prin artă, despre existența nesigură și vulnerabilitatea unor tinere iraniene prinse între realitate și tradiție. O oscilare între durere și bucurie, lacrimi de disperare și fericire. Filmul ne amintește că există mereu o portiță deschisă pentru speranță”.
Starless Dreams Trailer final from Siavash Jamali on Vimeo.
La cea de-a XIII-a ediție, Juriul Secțiunii Principale a fost format din: regizoarea Ana-Felicia Scutelnicu (Republica Moldova/Germania), managerul KineDok – Jana Ripplova (Cehia), regizorul și producătorul de film – Christian D. Bruun (SUA), directorul de imagine – Bernhard Pötscher (Austria) și directorul de program al cinematecii Odysee din Strasbourg – Faruk Gunaltay (Franța).
Documentarul Starless Dreams a mai obținut două premii: Premiul pentru Imagine, deoarece „camera surprinde cu o sensibilitate și obiectivitate umană infinită, realitatea oamenilor și a situațiilor. Regizorul ne împărtășește prin obiectivul camerei, puterea unui subiect complex, observând atent, dar niciodată intervenind, respectând intimitatea protagoniștilor, dezvăluind o realitate văzută doar de cameră”. De asemenea, acest film s-a învrednicit de premiul special pentru Promovarea Drepturilor Femeilor oferit de UN WOMEN, partenerii FIFD CRONOGRAF, ediția a XIII-a.
Filmul The Domino Effect/ Efect de domino în regia Elwirei Niewiera și Piotr Rosolowski (Germania, Polonia) a primit Premiul pentru Regie pentru „viziunea inedită a autorului asupra universului ciudat și înghețat a unui teritoriu nerecunoscut și tânăra dragoste între o femeie și un bărbat. Documentarul ne amintește că, deși dragostea e cea care provoacă probleme, tot ea e cea care ne ajută să găsim soluții.”
Documentarul Mr. Gaga/Domnul Gaga în regia lui Tomer Heymann (Israel) a obținut Premiul Special al Juriului, precum și Premiul Simpatia Publicului la Secțiunea Principală. “Un documentar creativ despre cât de important este să-ți realizezi și urmezi visele și convingerile. Să îți împărtășești talentul cu noi, oamenii, inspirându-ne în evadarea noastră din rutină.”
Documentarul Amerykanka. All included/ Amerykanka Totul inclus, în regia lui Viktar Korzoun (Belarus, Polonia) a obținut o mențiune „ pentru o simbioză reușită a diferitor moduri de expresie precum: animația, poezia și filmul documentar. Evitând patetismul gratuit, acest film relevă într-un mod dezarmant un subiect extrem de important: libertatea ființei umane față în față cu opresiunea.”
Regizorul Sergiu Prodan a oferit un Premiu Special din partea Uniunii Cineaștilor din R. Moldova filmului Alyah Dada, în regia Oanei Giurgiu, România.
La Secţiunea CadRO, susținută și anul acesta de Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni, documentarele au fost jurizate de Vladimir Beșleagă, scriitor (Republica Moldova), Sorin Bucătaru, regizor şi producător de film şi televiziune (Republica Moldova) și Simona Degeratu, coordonator de programe ICR Mihai Eminescu de la Bruxelles, (Belgia).
Trofeul și premiul I la Secțiunea cadRO, l-a câștigat filmul Sălbatic/ Wild, o producție româno-daneză în regia lui Dan Curean. „Un poem cinematografic despre: oameni, cai, realitatea dură și setea de libertate, tradus într-o tehnică cinematografică inspirată, cu un scenariu riguros și un limbaj vizual emoționant.”
Documentarul Siberia în rochie de vară/ Siberia in a Summer Dress, în regia lui Bogdan Ștefan (Canada) a obținut Premiul II la secțiunea cadRO. Tematica dureroasă, constant actuală, este soluționată printr-o metaforă originală, cu valențe dramaturgice pe plan vizual, dar și în coloana sonoră. Armonizate coerent, converg într-un produs artistic autentic.
Premiul III la secțiunea cadRO a fost oferit documentarului Flori în umbră / Flowers in the Shadows, regie – Olivier Magis (Belgia, România). Filmul propune o abordare curajoasă a unui subiect social delicat tratat cu finețe, în mod realist. O reușită dramaturgică în care tragicul existenței este depășit, iar optimismul personajelor contaminează spectatorul.
De mențiuni speciale la categoria cadRO s-au învrednicit documentarele: Intersecția /Intersection, regizor Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, (România, Ucraina). „Filmul prezintă o realitate neretușată, o adevărată intersecție a tipajelor umane, a unor momente de viață în desfășurarea lor cotidiană, marcate de spontanietate și umor.” Doar noi doi, în regia Ninei Blazin, (România) pentru „o instrumentare cinematografică discretă realizată cu talent, care sporește relevarea relațiilor deosebite dintre personaje, păstrând farmecul și dragostea din cuplu.” și Parisul lui Matei în regia Andreei Știliuc, (România). “Documentarul ni-l aduce pe Matei Vișniec în calitate de ghid, prin Parisul artiștilor.”
Premiul Simpatia Publicului la Secțiunea cadRO a fost obținut de documentarul Călușarii din Bârla/ Calusarii from Barla în regia Adrianei Oprea (România).
Calitatea și profesionalismul lucrărilor înscrise la Secțiunea Producții Locale au decis-o cei trei membri ai juriului: George Agadjanean, regizor de film, producător Publika TV (Moldova), Romana Iorga, filolog (Elveția, Moldova) și Ioan Ceaușescu, jurnalist, director SIMFEST (România).
Premiul I şi Trofeul Secţiunii Producţii Locale l-a obţinut Olga Lucovnicova pentru Nu am, moarte, cu tine nimic. Autorul a evitat tentația de a crea un banal film etnografic și a realizat un poem cinematografic cu încadrări originale și imagini de o frumusețe deosebită. Juriul a apreciat de asemenea felul în care autoarea a combinat cele trei elemente: imaginea, muzica și versurile lui Grigore Vieru. Ultimul cadru a filmului închide cercul deschis cu primul cadru.
Pe locul II la această secțiune s-a plasat documentarul Bon Courage, în regia lui Alexandru Ursachi. Titlul filmului sugerează și motivațiile juriului: pentru curajul autorului de a întreprinde această călătorie inedită, care rezultă din complexitatea efortului autorului, care devine dintr-un simplu biciclist un adevărat videojurnalist.
Producția semnată de Eugenia Pogor – Viața bate filmul a obținut locul III, la secțiunea Producții Locale. Filmul este un documentar-anchetă, realizat corect, după toate regulile genului, cu un montaj fără artificii gratuite. Juriul a remarcat documentarea foarte bună a autoarei care e reușit să prezinte situația cinematografelor din Moldova, astfel încât să o înțeleagă și cei care nu au vreo legătură cu Republica Moldova.
Producția Tania Popa, în regia lui Eugeniu Bocancea a obținut o mențiune la această secțiune. Un documentar portret clasic care a reușit să surprindă atât căldura și personalitatea Taniei Popa, cât și simțul umorului și pofta de viață ale actriței.
În acest an, agenția de turism Stil Tur a premiat cel mai fidel spectator al FIFD CRONOGRAF, ediția a XIII-a, oferindu-i un sejur de 9 zile în Muntenegru. Un premiu similar de la Stil-Tur este destinat și jurnalistului care va realiza și publica cele mai bune materiale despre festival până pe 27 mai.
Ediția a XIII-a a Festivalului Internaţional de Film Documentar CRONOGRAF a avut loc între 12-18 mai 2016, la Chişinău. FIFD CRONOGRAF este organizat de OWH Studio din 2001.