Viitorii specialiști în IT și-au dezvoltat abilitățile de leadership împreună cu Aleg Cariera IT
Viitorii lideri în IT din țară au avut oportunitatea de a trece printr-un program ce era destinat să dezvolte abilitățile lor. Junior Initiative Leadership Porgram, concept dezvoltat în cadrul proiectului Aleg Cariera IT, a adus personalități din IT-ul moldovenesc, care s-au evidențiat și peste limitele țării, la o serie de prezentări și discuții.
În cadrul programului s-au îregistrat zeci de participanți, iar cei mai norocoși 69, după o selecție rigidă, au avut ocazia să afle mai multe despre comunitățile IT din țară, vânzările în domeniu, cultura organizațională și alte secrete ale industriei tehnologiilor informaționale. Iată care a fost cea mai de valoare informație adunată de-al lungul celor cinci zile de sesiuni.
Cultura organizațională în companiile IT
Despre acest capitol important în dezvoltarea unei companii în IT au discutat Kumai Jetha, manager general la Endava Moldova și Vlad Nanu, COO la Amdaris LLP. Cei doi specialiști au povestit despre experiența companiilor de-a lungul anilor în ceea ce privește dezvoltarea unei culturi organizaționale și cele mai bune metode de a o menține.
„În primul rând, trebuie să fie clar că cultura organizațională este un sistem de asumări împărtășite, valori și convingeri, sistem care, de fapt, guvernează modul în care se comportă oamenii într-o companie sau oricare altă organizație”, spune Kumail Jetha. Și dacă valorile companiei sunt cele de a fi un lucrător de încredere, o persoană deschisă, descurcăreață și rapidă în gândire, lucrătorii sunt încurajați să împartă mereu aceste valori cu noii lor colegi.
Din urma discursurilor celor doi, conluziile au fost următoarele:
– cultura organizațională este o formă de control asupra unei organizații, una eficientă și mereu acceptabilă;
– mereu trebuie de găsit spațiul calitativ corect pentru a putea asigura un mediu de lucru eficient;
– cultura este definită de norme de conduită, cum ar fi dress-codul, atitudine, reacția la erori sau rezolvarea conflictelor; de istorie și tradiții, cum ar fi hackatoane interne, meet-up-uri;
– cultura trebuie edificată – ea nu apare întâmplător.
Managementul produselor
Maxim Dumbrava, CEO Bina Systems și Andrey Aydov, managing director în QSystems, au discutat despre modul corect de promovare al produselor, dar și cum să-ți motivezi echipa să creezi un produs necesar. Concluziile stabilite la sfârșit de discuții sunt:
– tinerii din ziua de azi, prin modul în care ei studiază și se informează, având avantaje de concurență;
– momentul în care iei o decizie, aplic-o imediat;
– noaptea NU se lucrează mai bine – în majoritatea cazurilor, cei care au un astfel de regim de lucru, suferă de nervozitate, este mereu stresat și nu execută munca cum ar trebui;
– pauzele sunt dușmanii productivității;
– în produs, schimbările în ceea ce privește funcțiile acestuia sau „arhitectura” trebuie să fie minimale;
– nu contează care este progresul, contează ca el să fie;
– trebuie de crezut că produsul tău va salva lumea, sau cel puțin va rezolva o problemă.
Antreprenoriatul în IT
Ziua a treia a fost dedicată antreprenoriatului în IT, iată de ce speakerii fuseseră Andrei Gradinari, fondatorul Spooky House Studios și Dumitru Ciubatîi, CEO TenerLab, care au vorbit despre experiența lor în fondarea și menținerea companiilor lor în țară.
„Există un clișeu, precum că antreprenorul este acea persoană care și-a îndeplinit scopul afacerist, a devenit pasiv și nu mai face nimic”, spune Dumitru înainte ca să aducă sfaturi bune pentru viitori antreprenori. Concluziile stabilite după discuțiile celor doi sunt:
– dacă vrei să pui bazele unei echipe pentru un proiect bun, nu căuta oameni la fel de buni ca tine, pentru că pesteo perioadă vă veți despărți urât din cauza viziunilor egoist – caută persoane care se pot dezvolta o dată cu tine și care te vor aprecia pentru ceea ce faci;
– bineînțeles că banii sunt necesari dacă nu pentru început, atunci pe viitor, când vei începe campania de marketing a produsului tău;
– pentru ca un antreprenor în IT să întâlnească mai puține dificultăți, acesta trebuie să profite de numeroase oportunități, pe care le oferă companiile în IT din țară; astfel el va căpăta experiența necesară ca să fie descurcăreț pe viitor;
– fiind în căutare de cofondator, asigură-te că acesta este persoana potrivită, cu care vei colabora mulți ani înainte;
– nu pune accent doar pe profesionalism, ci și pe caracterul persoanei cu care vei lucra;
– în momentul în care creezi produsul, realizează că nu trebuie să-l faci perfect, cu suficient de bun.
Dezvoltarea produselor și serviciilor pentru piețile internaționale
Iurie Coroban, CEO AlfaSoft și Marcel Sobieski, CEO Red Sky, au povestit despre cum ar trebui să fie inițiativele și dorințele antreprenorilor în IT să dezvolte produse la nivel internațional. Iată de ce este foarte important ca o persoană corectă să pornească o afaceră corectă și să nu o lase la jumătate de drum. Peste ani buni, această afacere poate deveni atractivă altor investitori, sau poate fi vândută pe bani grei.
De asemenea, tinerii trebuie să profite de orice competiție la nivel național și internațional în IT.
Comunitățile în IT din țară
Probabil cel mai cunoscut inițiator de comunități în IT din țară este Anton Perkin, CEO și cofondator FusionWorks, dar și fondatorul comunității DeveloperMD. El a povestit despre modul în care a pornit una dintre cele mai numeroase comunități în IT din țară, cât de important este ca să urmărești activitatea pentru a fi la curent cu date diverse de piața națională, internațională, cât de bine trebuie să fie asigurată comunicarea între specialiștii în IT pentru a eficientiza modul de lucru și cât de mult contează nu doar munca, dar și distracția într-o asemenea comunitate lucrativă.
Astfel, după cinci zile de discuții și împărtășire de experiență, tinerii au captat un ma mare entuziasm pentru a continua studiile sale în domeniu și de a le pune în aplicare în chipul unei afaceri și echipe bune. Toți participanții au primit certificate de participare și au găsit noi prieteni buni.
Junior Initiative Leadership Program este desfăşurat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC cu susținerea financiară a Ministerului Tineretului și Sportului în cadrul Programului de Granturi 2015 și cu suportul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) în cadrul Proiectului de Dezvoltare a Centrului de Excelență în Domeniul TIC.
Text: Ilona Spesivțev
Poze: Aleg Cariera IT