Samuraii în arta ukiyo @ Muzeului Naţional de Artă al Moldovei
Prin organizarea acestei expoziţii ne propunem valorificarea operelor de gravură japoneză din patrimoniul MNAM. Este prezentată o selecţie de 30 de xilogravuri realizate de reprezentanţi ai mişcării artistice ukiyo-e (sec. XVII-XIX) , printre care Toyokuni Utagawa (1769-1825), Utagawa Kuniyoshi (1797-1861), Toyohara Kunichika (1835-1900,) TaisoYoshitoshi (1839-1892), Utagawa Yoshitora (activ. 1836-1882) ş.a. Fondatorul gravurii ukiyo-e – „imagine a lumii plutitoare”, este considerat Hishikawa Moronobu (1618-1694) care, pentru prima dată, a realizat nu doar ilustraţii de carte, dar şi lucrări imprimate independente. Gravurile din secolul al XVII-lea erau realizate în alb-negru, dar existau şi cazuri aparte, când maeştri precum Hishikawa Moronobu îşi colorau manual lucrările după imprimare în 2-3 şi mai multe culori. Însă, răspândirea pe larg a gravurilor color în cadrul şcolii ukiyo-e este legată de numele lui Suzuky Harunobu (1724-1770). Astfel, ia naştere adevărata stampa policroma. Rafinamentul şi eleganţa stilului acestuia au dat tonul dezvoltării gravurii ukiyo-e în decursul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea. Pe parcursul existenţei gravurii ukiyo-e, femeile frumoase, actori ai teatrului Kabuki, scenele de luptă, peisajul – au fost temele principale, care, datorită măiestriei unor astfel de artişti ca Toyokuni Utagawa, Kitagawa Utamaro, Torii Kyonaga, Ando Hiroshige, Katsushiko Hokusai, ş.a., au dus faima acestei arte în toată lumea.
Scenele de luptă şi eroii acestora – samuraii – reprezintă una dintre temele abordate de mai mulţi artişti ukiyo-e, printre care şi protagoniştii actualei expoziţii.
Samurailor, luptători medievali, li s-a atribuit statutul de model suprem şi mereu actual al desăvârşirii japoneze. Samurai este un termen care a fost folosit în Japonia pentru a desemna persoanele care aparţineau nobilimii militare. Termenul de samurai este derivat din verbul japonez saburau, însemnând a servi. Samurai însemna, literalmente servitorul unui nobil. Războinici prin educaţie, ei luptau împotriva răului, urmând un cod moral foarte strict – Bushido, care le guverna întreaga viaţă şi activitate. Ca vasali, samuraii datorau suzeranului lor fidelitate necondiţionată şi asistenţă militară imediată, după care erau recompensaţi pentru serviciile prestate. Samuraiul purta două săbii, una lungă (katana) şi una mai scurtă (wakizashi). Ei erau cei care-l apărau peshogun şi pe daimyo – nobilul feudal.
Viaţa şi faptele de arme ale samurailor au servit drept laitmotiv pentru operele multor artişti şi scriitori japonezi din toate timpurile, inclusiv şi pentru mulţi gravori ukiyo-e.
Utagawa Kuniyoshi a fost fiul unui boiangiu din oraşul Edo. Viitorul artist a fost mai întâi ucenic în atelierul tatălui său, fiind apoi acceptat ca elev al renumitului gravor Utagawa Toyokuni. Reuşitele sale artistice cele mai spectaculoase sunt gravurile cu scene războinice, numite “musha-e”. Kuniyoshi a realizat un număr impresionant de lucrări care înfăţişează episoade memorabile din istoria veche a Japoniei, luptele dintre clanurile Taira şi Minamoto, faptele de arme ale unor eroi exemplari sau legende foarte cunoscute. Utagawa Kuniyoshi este considerat unul dintre ultimii monştri sacri ai artei ukiyo-e, iar opera sa reprezintă şi astăzi un interes deosebit pentru cercetători şi publicul larg.
Taiso Yoshitoshi (numele adevărat Tsukioka Yoshitoshi) a fost unul dintre elevii lui Utagawa Kuniyoshi. El s-a format ca artist în tradiţiile „secolului de aur” al gravurii japoneze, dar şi-a desfăşurat activitatea în perioada meiji (după 1861), care este considerată începutul epocii moderne a Japoniei. Una dintre cele mai cunoscute serii de gravuri ale lui Yoshitoshi este O sută de vederi cu lună.Unele lucrări din această serie au ca temă scene războinice şi portrete de samurai.
Katsukawa Shunshō (numele adevărat Katsumiyagawa Yūsuke) a fost cel mai important artist al şcolii Katsukawa. Este cunoscut ca un artist cu o sensibilitate aparte pentru detaliu. Imagini ale actorilor teatrului Kabuki şi ale femeilor frumoase sunt subiectele cele mai des întâlnite în gravurile lui Shunshō. Primele sale lucrări datează cu anul 1760. În reprezentarea actorilor teatrului Kabuki artistul şi-a creat propriul său stil. Lucrarea Samurai la vânătoare, prezentată în expoziţie, extinde diapazonul tematic al lui Katsukawa Shunshō.
Utagawa Toyokuni ( Kurahashi Kumakichi) – unul dintre cei mai mari gravori japonezi de la sfârşitul secolului al XVIII-lea, care s-a făcut cunoscut în cadrul mişcării ukiyo-e prin portrete de femei frumoase şi, mai târziu, de actori ai teatrului Kabuki. El a fost acela care a adus faimă şcolii Utagawa şi unul dintre cei mai influenţi artişti ukiyo-e pentru generaţia următoare. Succesul şi faima lui Toyokuni au venit atunci când a început să realizeze portrete şi scene cu actori. Cele mai frecvente personaje din piesele teatrului kabuki erau samuraii, motiv pentru care imaginile acestora se regăsesc în multe din gravurile artiştilor ukiyo-e, inclusiv şi în cele ale lui Toyokuni Utagawa.
Utagawa Yoshitora (numele adevărat Nagashima Yoshitora) a fost unul dintre cei mai prolifici artişti ukiyo-e, a cărui operă cuprinde o gamă largă de subiecte, inclusiv războinici şi scene de luptă (Musha-e şi Senso-e), portrete de actori, femei frumoase (bijinga), subiecte satirice (giga) ş. a. Yoshitora a fost unul dintre cei mai buni elevi ai lui Kuniyoshi şi considerat un excelent artist al gravurilor policrome – nishiki-e.
Dacă în Japonia arta ukiyo-e era considerată arta pentru toţi, occidentalii erau cu adevărat fascinaţi de acest mister al Orientului. Mulţi au colecţionat gravurile artiştilor din acea perioadă pentru a le pune la loc de cinste prin muzee şi galerii. Acolo, ele captează atenţia unor tineri artişti ai secolului XIX, care, sub influenţa acestora, vor scoate la lumina noi curente artistice.