La ce bun nouă ouăle colarate din vaginul lui Milo Moire?
Astăzi arta contemporană ajunge mai ușor în casele oamenilor, datorită internetului, dar se face tot mai greu înțeleasă, în mare parte tot din cauza lui. Ea e bizară, fără două sute de grame de simbolism nu-i mai dai de capăt, parcă nici frumoasă nu e, în modul tradițional al frumosului. Cel mai interesant în arta aceasta contemporană este mesajul ascuns, pornirea artistului, care să fim sinceri nici să-l găsești nu e așa de ușor.
Zilele trecute tânăra artista din Elveția, Milo Moire, a tulburat comunitatea, din nou, cu prestația “PlopEgg # 1, the birth of a painting”, care a avut loc în Germania.
Urcată pe două scări, Milo le demonstra vizitatorilor ”Art Cologne”, cum începe arta ei. Iar ea începe anume din vagin, în care artista a introdus ouă pline cu un amestec colorat. Artista le dădea drumul în jos pe o pânză albă. 20min.ch scrie că Milo a declarat pentru ziarul ”Le Matin” că nu a vrut să devină cap de afiș și să capteze atenția celor din jur. Greu de imaginat cum asta se putea întâmpla, că doar nu în fiecare zi vezi așa performance. The Guardian a numit totul o glumă și o imitație luată prea în serios de lumea artei. Dacă e să ignorăm comentariile pe care ea le face pentru Huffington Post, tot performanceul seamănă izbitor de mult cu showul care apare la începutul filmului italian, premiat la Oscar anul acesta, ”La Grande Belezza” și parelele pot fi trase. Volens nolens, Milo a ajuns în gura tuturor, bineînțeles ”împotriva dorinței ei.” Și asta nu e pentru prima dată. Performanceul ei de anul trecut ”The Scrypt System” a adus-o în obiectivul mediatic, poate pentru măria artei, poate doar că s-a plimbat goală prin stațiile de metro din Düsseldorf. Iată ce au avut de spus tinerii noștri artiști despre ouăle colorate a lui Milo.
Geta Baheta , fotograf: Arta modernă nu contenește să mă dezamăgească. În ultimul timp sufăr șoc după șoc, răsfoind paginile internetului. Cele mai șocante au fost expoziția fotografică cu orificiul anal fotografiat în macro.
Apoi tânăra artistă, susținută intens și de Lady Gaga,pe care a invitat-o și la unul din concertele ei, să vomite în direct pe scenă, laptele colorat pe care îl băuse cu ceva minute mai devreme, astfel creând o minunată ”diaree” numită operă de artă.
Ultima picătura desigur a fost descoperirea altei ”artiste” chiar în ajunul sfintelor sărbători de Paști. Această stă cățărată pe un suport, în aer liber, sub care e așternută o coală mare de hârtie. ”Artista” își introduce astfel ouă în vagin, după care le screme de la 1,5 metri înălțime pe foaia de sub ea.
Aceasta tendință degenerată din secolul 21 nu îmi provoacă nimic altceva decât o profundă greață fizică și sufletească. Avem nevoie de o nouă Renaștere, și de apariția unor maeștri ai frumosului cu idealuri mărețe, cum erau Michelangelo, Da Vinci, Rafael, Botticelli. Avem nevoie de arta frumoasă, nu de mizerie ce șochează prin prostie.
Oleg Condrea, animator: Aș zice că e un performance destul de extremal. Artista are la bază o idee, dar a ales cel mai extrem limbaj de a o prezenta publicului.
Acest limbaj e destul de complicat, nu oricine poate expune idee printr-o faptă, un dans sau chiar flashmob. Și toți tind spre libertate, spre liberă expresie, toți neagă canoanele.
Dar cu ce scop? Am rămas noi oare inspirați sau uimiți de talentul ei? Complicat. Performance-ul încă e un teenager neascultător care o să crească și o să ne uimească.
AUTOR: Nata Andreev