08 мая 2018

FILMCHiOȘC: Czech Tek

In a doua jumătate a lunii mai îl vom găzdui pe Vladimir Turner, artist vizual din Cehia care va coordona un atelier de intervenții artistice în spațiul public și, pentru a-i anticipa sosirea, ne-ar plăcea să vă prezentăm câteva lucrări de-ale lui, cum ar fi acest documentar care cartografiază istoria unică a scenei techno ilegale și a culturii DIY ( Do it yourself), care a fost fără echivalent în Europa.

Czech Tek
regizor: Rozálie Kohoutová
director de imagine: Vladimir Turner
52’ / 2017 / Cehia

La începutul anilor ’90, în Marea Britanie și Franța, poliția a intervenit represiv împotriva squaturilor și a petrecerilor libere. Scena techno a reacționat mutându-se spre Est. După căderea Cortinei de Fier în Europa aproape orice era posibil, deoarece autoritățile încă nu erau sigure ce să permită și ce să interzică. În 1994, atunci când sistemele de sunet Spiral Tribe, Mutant Waste Company și alții, au trecut peste graniță în vagonetele lor pictate, au întâlnit rămășițele Armatei Roșii. Oamenii techno au cumpărat un luptător de la sovietici și un transport subteran pe care l-au transformat într-un vehicul techno original. Pentru că aveau datele de contact ale squatterilor din Ladronka și Cibulka din Praga și ale unor figuri ale subteranului cehoslovac, s-au îndreptat spre capitală. În 1994, în Hostomice, lângă Praga, a avut loc prima ediție a festivalului ceh “freetekno”. Din perspectiva culturii alternative locale, care până atunci a fost influențată în principal de “bigbeat wombles”, punks sau metalheads, invazia nomazilor techno-hippies, care putea să-și realizeze propriul festival oriunde, părea o sosire a unui OZN. Prima petrecere techno gratuită din Hostomice și continuarea acestuia la Libeň au influențat o mulțime de oameni care au decis să-și creeze propriile sisteme de sunet cehe. Aeronava rusă a fost plasat la Ivan Martin Jirous la Stará Říša, unde a fost acoperit cu mușchi pentru următorul eveniment. Aceste petreceri de vară au fost mai târziu numite “Čektek”. Filmul folosește imagini de epocă, care este în mare parte necunoscut publicului, dar și amintirile celor care se aflau în spatele mișcării muzicale și culturale independente.

—-EN—-

In the second half of May we will welcome a Czech artist Vladimir Turner who will lead a workshop about interventions in the Public Space and to anticipate his arrival we would like also to present you some other works of him, such as this documentary which is mapping the unique history of the Czech illegal techno-scene and its D.I.Y. culture, which didn’t have any equivalent on its scale in Europe.

Czech Tek
director: Rozálie Kohoutová
director of photography: Vladimir Turner
52’ / 2017 / Czech republic

At the beginning of the 90’s in Great Britain and France the police were repressively intervening against the squatting and free party scene. The techno-scene reacted by moving to the East. After the fall of the Iron Curtain in Europe almost anything was possible because the authorities were still not sure what to allow and what to prohibit. When the sound systems Spiral Tribe, Mutant Waste Company and others in 1994 came across the border in their painted vans, they met the remains of the Red Army. The techno people bought a fighter from the Soviets and an underground transporter which they turned into an original techno vehicle. Because they gained contacts for squatters from Prague’s Ladronka and Cibulka and figures of the Czechoslovak underground, they headed to the capital city. In 1994 in Hostomice, near Prague the first edition of the Czech “freetekno” festival took place. From the perspective of the local alternative culture, which was until then influenced mainly by the “bigbeat wombles”, punks or metalheads, the invasion of nomadic techno-hippies who could unpack their own festival anywhere seemed like an arrival of a UFO. The first free techno party in Hostomice and its continuation in Libeň influenced a lot of people who decided to create their own Czech sound systems. The Russian fighter was placed at Ivan Martin Jirous in Stará Říša, where it was being covered in moss for the next event. These summer free parties were later called “Czechtek”. The film uses period footage which is mostly unknown to public, but also the memories of people who were behind the independent musical and cultural movement.

Подписывайся