Doi designeri moldoveni vor participa la Concursului Internațional al Tinerilor Designeri din Europa Centrală și de Est
Telegram

Pe 4 iunie 2019, în inima Chișinăului, a avut loc finala competiției  tinerilor designeri autohtoni – Z Generation, etapa națională a Concursului Internațional al Tinerilor Designeri din Europa Centrală și de Est. 26 de tineri designeri au participat la o prezentare de modă și au expus colecțiile de haine, a cărei miză a fost participarea la Concursul Internațional al Tinerilor Designeri, care va avea loc în iulie 2019, în orașul Kiev din Ucraina.

Centrul de Excelență și Accelerare în Design și Tehnologii „ZIPhouse” al Universității Tehnice din Moldova, în parteneriat cu Asociația Patronală a Industriei Ușoare (APIUS), cu suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID, Suedia și Uk aid, a reușit să stimuleze și să încurajeze talentele cu aspirații de dezvoltare în designul vestimentar autohton. Evenimentul a fost găzduit de Centrul Industriilor Creative Artcor în cadrul Moldovan Design Week.

Andrei Chistol, Secretarul de stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, a menționat: “Industria ușoară devine o ramură strategică a economiei Moldovei, de aceea  este important ca designerii aflați la început de drum să beneficieze de sprijin complex. Guvernul susține și contribuie la valorificarea tinerilor designeri prin oferirea accesului la diferite platforme, unde să-și etaleze talentul. Afirmăm cu încredere că anume prin acest segment de piață crește imaginea Republicii Moldova pe piața internațională”.

Tinerii au beneficiat de instruire, consultanță și au avut parte de traininguri și webinare livrate din partea celor mai buni specialiști din domeniul fashion. Aceștia au fost ghidați timp de o lună de un mentor stilist din Marea Britanie, Stella Arion. „Ținând cont că acest concurs este deja la a doua ediție, numărul tinerilor care s-au înscris în concurs a fost mult mai mare. De fapt, cea de-a doua ediție a fost un imbold pentru designeri de a crea colecții mult mai artistice, de a pune accent pe stofele prelucrate manual și de aplica tehnologii inovative. La ZIPhouse, datorită concursului ZGeneration am reușit să creăm o punte de legătură dintre tinerii designeri și Asociația Patronală a Industriei Ușoare (APIUS), care a venit cu oferțe de muncă pentru brandurile autohtone. În acest sens, se dorește menținerea tinerilor acasă și de a lucra în Republica Moldova”, a declarat Carolina Tulgara, director executiv ZIPhouse.

Un juriu exigent format din cadre didactice ale Universității Tehnice, Ion Creangă și Academiei Muzică, Teatru și Arte Plastice; designerul autohton Contanța Iurașco; Stepanoca Elena – fondatoarea unei Fashion Școli din Rusia; Polina Stepanova și Andrea Claudio Galluzzo – lectori ai școlii de Fashion din Italia ,,Polimoda”; Stella Arion – reprezentanta  London College of Fashion a desemnat câștigătorii primelor trei locuri. Este vorba de Lungu Ana – locul 3, Chițan Dumitrița – locul 2 și Golneva Daria -1.

Câștigătoarele au beneficiat de vouchere la salonul Fabric Studio, iar premiantele  locului 1 și 2 vor participa la etapa internațională a Concursului Tinerilor Designeri, unde vor concura alături de tineri din țări precum: Cehia, Lituania, Polonia, România, Georgia, Slovacia și Ucraina. Golneva Daria a afirmat: ,,Am lucrat foarte mult la colecție, începând de la concept și terminând cu defilarea de azi. M-am convins încă o dată că este foarte importantă aprecierea publicului, dar în special a profesioniștilor fashion. În spate stă o muncă colosală, dar urmează și o provocare pe măsură, pentru că la etapa internațională trebuie să conving publicul și jurații despre noile tendințe ale modei în viziunea generației Z.” La rândul său, Dumitrița Chițanu, câștigătoarea locului 2 a subliniat că: ,,Premiul semnifică un început bun și este un pas important în lumea modei a unui designer începător.”

Menționăm că prima ediție a Proiectului ,,Z Generation a debutat în ianuarie 2018, cu tineri din domeniul modei – studenți și absolvenți ai facultăților de artă. Colecțiile prezentate de tinerii designeri au fost create și urmează să fie prezentate ca lucrări de licență a absolvenților din acest an.

Partenerii strategici ai ZIPhouse sunt USAID, Suedia si UK aid prin Proiectul de Competitivitate din Moldova, iar partenerii ZGeneration sunt Ukranian Fashion Week, Vinuri spumante Dor, Artcor Centrul Industriilor Creative, Red Bull, Fabric Studio, ghd- good hair day every day, Devin, Wella, Divinity Make Up Room. Parteneri Media: Instyle, Moldova Design Week.

Telegram

Что ещё почитать: