Am ajuns să fiu șofer de troleibuz...
În anul 2002, inițial am început să lucrez taxatoare. Apoi mă tot gândeam să devin șoferă, dar soțul tot timpul îmi spunea că nu îi trebuie să plătească accidentele mele - nu avea încredere că o femeie poate să fie la volan, mamă și gospodina în casă și că poate să țină piept lucrurilor.
Apoi, într-o zi, împreună cu colega mea de serviciu, ne-am hotărât să mergem la școala auto. În familia mea și soțul este șofer de troleibuz. Noi am fost trei ani la Moscova și acolo am lucrat ca șoferi. În toamnă, eu m-am întors în țară și m-am reangajat și continui să muncesc aici.
Spre deosebire de Chișinău, să fii șoferiță la Moscova este...
Acolo e foarte mare aglomerație, dar sunt și avantaje și dezavantaje, ca peste tot. E mai bine totuși, la Moscova lumea respectă mai mult transportul public decât în Chișinău.
Aici, spre exemplu, ieșind din stație, am conectat semnalul de viraj, întrucât aveam impresia că el nu funcționează, am scos capul peste geam ca să verific pentru că mașinile pur și simplu treceau și nu îmi permitea nimeni să ies din stație. Acolo, traficul de mașini e mai mare, dar conducătorii cedează trecerea spre deosebire de șoferii din Chișinău.
Trebuie sa fii mai tupeist ca să ieși din stație. E adevărat că în Moscova sunt și benzi separate pentru transportul public, de asta și transportul în comun este mai bine organizat decât la noi.
Programul de lucru al unui șofer de troleibuz...
Programul nostru de muncă este diferit. În funcție de schimbul în care lucrezi, pot fi două zile lucrătoare și una liberă și tot așa. La ora cinci dimineața trebuie să fii deja la serviciu, respectiv, trebuie să te trezești pe la ora trei și jumătate sau patru dimineața, dacă ești în prima tură iar orele de muncă finalizează după amiază.
Atitudinea colegilor mei bărbați față de mine...
Mă înțeleg foarte bine cu colegii. Colaborând atâția ani cu ei, se întâmplă uneori să am nevoie de ajutor și ei mă ajută, nici nu se discută, nimeni niciodată nu și-a întors spatele, mai ales că nu suntem atât de multe femei în parc.
Cel mai complicat lucru în traficul din Chișinău este...
Sunt multe situații neprevăzute, sunt șoferi care pe banda a treia fiind, trec pe prima bandă fără să semnalizeze sau vor să intre pe neașteptate într-o curte și îți taie calea. Ți-e frică să frânezi brusc, pentru că o bătrână sau oricare alt pasager s-ar putea accidenta, dar ești nevoită să o faci pentru a evita vreun accident.
Salariul unui șofer de troleibuz...
Salariul e-n funcție de orele lucrate, suma poate varia între șase și opt mii de lei minim.
De exemplu, în luna februarie când sunt mai puține zile, șoferul poate parcurge în jur de 170-180 de ore, dar poate să mai iasă ceva în plus la muncă și să mai facă niște ore.
În cazul unui șofer care lucrează pe troleibuz cu remorcă, salariul poate ajunge și la 11-12 mii de lei, pentru că acolo tariful este mai mare, au mai multă experiență de muncă, asta dacă are vreo 200 de ore lucrate. La Moscova, salariul unui șofer era mai mare de zece mii de lei și putea ajunge și până la 16-18 mii de lei.
Dacă aș fi într-o funcție de conducere la RTEC, aș schimba...
Din acest punct de vedere în primul rând ar trebuie renovate troleibuzele. Astea vechi nu se mai pot repera pentru că nu se mai produc piesele de schimb pentru ele. Acum e mai bine pentru că în parc se aduc unități de transport noi, datorită directorului nostru, Emilian Bostan.
O istorie mai puțin fericită din experiența mea de șofer a fost...
Nu o să uit niciodată momentul când abia mă angajasem ca șofer la Moscova. După o săptămână de muncă, la un sens giratoriu, o mașină m-a lovit direct în partea stângă a locului pentru șofer, în partea laterală a troleibuzului, am ieșit afară în timp ce șoferul a început să strige la mine. M-am speriat enorm. Am început să plâng, am chemat poliția, conducătorul era vinovat de cele întâmplate după care l-am sunat pe soț și i-am zis: te rog frumos cumpără-mi bilet pentru mâine, vreau să plec acasă, azi nu reușesc, dar mâine sigur plec acasă! M-am speriat foarte tare atunci, apoi s-a rezolvat totul cu bine și m-am liniștit, am revenit în forță la muncă.
Dacă nu șoferiță de troleibuz, atunci...
Am vrut să mă fac medic, îmi plăcea aceasta meserie prin faptul că aș fi putut ajuta oamenii, să fac ceva util. Am susținut și examenele la universitatea de medicină, dar eu atunci când văd sânge, nu îl pot suporta. Sunt foarte sensibilă la asta și din acest motiv am renunțat la acest vis. Îmi place meseria pe care o am acum și nu îmi pare rău de alegerile făcute. Mă mândresc că sunt șoferiță de troleibuz.