EDU-ART: Portretul Adei Zevin – expoziție retrospectivă bazată pe lucrări din colecții private și arhivă personală – curs curatorial condus de Lilia DRAGNEVA
Начало: 19/12/2018 - 16:00
Место: Bunker, str. 31 August 1989, nr. 137
Цена: -

Edu-Art – educaţie artistică non-formală pentru o generaţie de tineri implicați social şi integrați din punct de vedere profesional

Proiectul urmărește să contribuie la formarea unei generații de artiști active din punct de vedere civic și pregătite din punct de vedere profesional, pentru a se realiza în plan național și internaţional.

Proiectul Edu-Art îşi propune să ofere tinerilor artişti suport metodologic şi practic pentru o activitate artistică într-o lume aflată în proces de transformare sub presiunea unor factori de ordin global (cerințele înalte de acces pe piața muncii și compeatitivitatea existenta în cîmpul artistic, migrația masivă pe plan internațional, precaritatea lucrului în domeniul culturii etc.) şi pregătirea acestora pentru realizarea profesională pe plan internaţional.

Portretul Adei Zevin: expoziție retrospectivă bazată pe lucrări din colecții private și arhivă personală – curs curatorial condus de Lilia DRAGNEVA [MD]
Bunker, str. 31 August 1989, nr. 137, Chișinău

Curatoriatul de Artă Contemporană este un curs compus din 4 seminare în cadrul cărora participanții vor afla mai multe despre această disciplină și meserie, vor discuta diverse concepte pentru expoziții de artă și vor încerca să elaboreze o propunere de eveniment / expoziție cu participarea tinerilor artiști.

Curator independent – un termen introdus, sau mai bine zis afirmat de Harald Szeemann (la sfârșitul anilor ’60), cunoscut astăzi ca primul curator independent. Astăzi avem mai multe tipuri de curatoriat, ce țin nu în ultimul rând de problematizarea în materie de autorialitate colectivă. Boris Groys compară rolul curatorului de expoziție cu cel cinematografic, la fel ca și Rob Storr – cu un regizor de film sau cu un redactor literar care negociază cu editorii și cu scriitorii. Ralph Rugoff – îl vede drept custode, iar Viktor Misiano îl consideră un psihanalist sau, cum s-a numit el înseși – curator-moderator. Pentru Jean- Christophe Ammann curatorul este un agent matrimonial. Boris Groys susține că se șterg limitele între auctorialitatea curatorială și cea artistică. Szeeman afirmă că „Lucrările prezentate sunt pete de culoare alese cu grijă în tabloul pe care-l compun împreună ca pe un întreg, fiecare dintre secțiuni (săli)“.

Sunt multe aspecte de care e nevoie de ținut cont: etică, context, selecția, concept, etc. Curatorul creează conceptul unei expoziții accesând contextul pe care e obligat să-l cunoască (mediul artistic creator, dar şi cel consumator de artă). Curatorul este persoana, care vine cu un concept și face selecția artiștilor care ar răspunde acestuia. Sau invită anumiți artiști, care consideră că ar răspunde acelor idei. Sau invită artiștii să contribuie fiecare cu o lucrare concretă, pe care o consideră că ar răspunde demersului curatorial. Sau invită artiști pentru a realiza anumite proiecte in-situ. Poate apărea, după caz, și în postura de formator, generator de idei sau adviser/consultant, pentru a-i ghida pe artiștii cu care lucrează în definitivarea proiectului/rezultatului final. Curatoriatul poate avea șu un caracter interdisciplinar, de cercetare sau studiu de caz… Nu în ultimul rând, el (curatorul) este persoana care organizează spațiul expozițional final, în funcție de zonări tematice, itinerarul spectatorului, adică adună puzzle-le pentru a crea tabloul propus (revenind la poziția lui Zseemann). În unele cazuri, când artiștii preiau această funcție (artist-curator) în realizarea propriilor reprezentări, curatorul poate să-și piardă din postura creativ-ideatică, astfel îndeplinind o funcție mai mult tehnică.

Aceea ce ne propunem noi prin acest curs de seminare teoretico-practice de Curatoriat e să pornim de la un concept prestabilit, propus de conducătorul de curs, care prevede un proces de cercetare în ideea recreării identității personale a unei somități din lumea artistică basarabeană. Ne-am dori ca participanții la curs, în urma unei cercetări minuțioase în colecțiile private și arhive personale, să conceapă o expoziție de retrospectivă, anticipată de un panel teoretic. O recreare vorbită (de critici de artă, teoreticieni, prieteni și colegi) și vizualizată (prin picturi, poze, filme, scrisori de corespondență, agende personale și elemente de mobilier) a portretului/chipului personificat al Adei Zevin.

Pentru a participa, te rugăm să completezi acest formular de participare.

Prima întâlnire va avea loc pe 19 decembrie 2018, ora 16:00 – 18:00, la Bunker, str. 31 August 1989, nr. 137, Chișinău.

data limită: 15 decembrie 2018

Participarea la training este gratuită.
Vârsta participanților: 18-35 ani
Cheltuielile legate de transport interurban și mese vor fi acoperite de organizatori.
Se va acorda prioritate studenților de la facultățile de artă, arhitectură și urbanism, management cultural, antropologie și sociologie.
Trainingurile se vor desfășura în limba română.

– – –

Lilia DRAGNEVA [MD] este o artistă, curatoare şi cercetătoare din Chişinău, Moldova. Din 1999 ea conduce cu Centrul de Artă Contemporană KSA:K din Chişinău şi este curatoarea proiectului ALTE ARTE TV, care a fost difuzat la Televiziunea Naţională a Moldovei în cadrul proiectului relations, Berlin (din 2004). În perioada 2012-2015 este cercetătoare la Academia de Ştiinţe a Moldovei şi profesoară de Istorie a Artei, Filosofia Artei și Management Artistic la Academia de Muzică Tetru și Arte Plasice și la Colegiul de Arte Plastice „Al. Plămădeală” din Chișinău. Cercetarea Liliei Dragneva se concentrează asupra necesităților unei educații formale și informale în domeniul artei contemporane, posibilități de cooperare cu diverse instituiții educațiunile (cu profil artistic) şi căi pentru a stimula procedee noi de gândire critică între publicul larg.

Telegram