Collider: Permission Granted să (te) dezvolți în creativul Republicii Moldova
Telegram

Collider: Permission Granted să (te) dezvolți în creativul Republicii Moldova

Când zilele de concediu iau sfârșit, îți începi săptămâna cu evenimente, care-ți sporesc setea de creativitate. Și vorbesc anume despre Collider, un eveniment destinat profesioniștilor și viitorilor specialiști în industria creativă, dezvoltatorilor de jocuri video, pasionaților de VR și animație, de producție video/audio și muzică.

Josh Norton, Creative Director și porprietar Bigstar Motion Design

I was said there was so much talent and ingenuity in Moldova, that I had to visit you. Making a point of view is about the years owning my own business and to never lose sight of one’s mission. You have to dig in, figure things out, be good at selling ideas when leading a conversation and empower people and give them structure.

Tim Thompson, Gânditor Revoluționar și Director RevThink

The idea of the communities helping each other is part of the program.

Când eu și Joel pentru prima dată vizitasem Republica Moldova, am rămas plăcut surprinși de nivelul de talent în regiune în ceea ce privește designul sau jocurile video. Atunci am și simțit impulsul că mai multă lume trebuie să știe despre aceste talente. Iată de ce am creat Collider – o inițiativă, prin care aduc oameni din SUA la discuții cu cei din Moldova, pentru ca cei de peste hotare să simtă nivelul frumos de lucru, pe care țara-l oferă. Bineînțeles că ne-am dorit și să lucrăm cu cei din Moldova și să le oferim informații specifice și practice în ceea ce privește cum să colaborezi cu firme din SUA sau din Europa, ce înseamnă să ajungi la ele, cum să pornești afacerea sau cum să te poziționezi, astfel încât cineva să înțeleagă din prima ce faci. Deci, facem două lucruri – aducem în Moldova americanii care vor explica ce-i aia înțelegere prin mobilizare și poate chiar evangheliza ideile lor, astfel încât alții să se alăture nouă, dar și lucrăm prin programul de accelerator prin diverse canale, cum ar fi prin podcasturi, traininguri sau discuții în online.

 

 

Marcel Ziul, Creative Director and Founder at STATE Design.

If you work hard, if you feel really structured, cash will come. Cash is just a consequence.
Create an environment where everyone has a voice. I’ll keep exploring, making stuff and challenge my team.

Programele noastre de accelerator funcționează în online prin două moduri – prezentări video cu visual aids și sesiuni Q&A în transmisiune directă. Beneficiarii acceleratorului din Moldova vor trece printr-un program de instruire din zece module. În timpul unui modul, vezi o idee, îi percepi conceptul, te consulți cu alți oameni, ne pui întrebări în Q&A. Fiecare modul lansat este un pas, prin care participanții la accelerator vor fi mai pregătiți, vor obține claritatea și înțelegerea de care au nevoie chiar și în cele mai mici detalii. Până acum, am lucrat cu 5 sau 6 companii din Moldova, dar în acest an plănuim să invităm și alte companii, programul de accelerator fiind deschis tuturor din industria creativă.

Noi suntem oamenii, care vor ține ușa deschisă celor, ce își doresc să găsească drumul spre oportunitățile din industrie. Permisiunea să fii creativ și să (te) dezvolți în domeniu este pe deplin acordată!


Marko Pfann, Creative Director and Founder at RevThink

If you start your presentation without saying what’s the next step, the client might not get to understand what your project is about and you might lose a great opportunity. Creativity alone will not build the trust so the clients hire you.

Joel Pilger, Consultant RevThink

The creative class that risen in the past 20 years has allowed a whole generation choices and options that never existed before.

Gândește-te la accelerator ca la un curs avansat pentru antreprenorii din industria creativă, care deja sunt buni la ceea ce fac, dar au nevoie de sprijin în înțelegerea părții de business în domeniu. Am fost chemați să oferim consultanță. Am descoperit o țară bogată cu oameni minunați și talente deosebite. Eu voi fi mentor, iar participanții vor avea un curriculum specific. Iată de ce, dacă aceștia știu regulile vechi inspirate de generațiile de mai înainte, ei vor putea să învețe din ele și să meargă împotriva lor ca să încerce alte limite și să studieze chestii noi.

Venim dintr-o generație, unde industriei creative i s-a atribuit un rol mai prost, iar noțiunea de viață sigură căpăta valoare, doar dacă studiai să fii doctor, electrician sau avocat. Acum, profesiile vechi, care erau stabile, devin riscante. Nu și acestea creative, întrucât o persoană din domeniu are un talent maleabil și este capabilă să se schimbe, să evolueze și să se adapteze. Lumea este gata pentru așa schimbări – spre cariere dinamice cu opțiuni fantastice.

Olga Zamisnaia

When preparing for opportunities, outsource as much as you can and focus on what’s important. Also, in Moldova people should be more creative at hiring.

Alexandr Kurilov

Some of the best networking happens after hours. Take every meeting. Connect to the person and not to the brand. Be aware and always share and don’t forget to be present everywhere in the industry.

COLLIDER este o platformă de conectare a companiilor din industria creativă din Moldova cu cele din SUA și un exercițiu de consolidare a industriei tinere de la noi. A fost organizat de Asociația COR cu sprijinul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei.


„Misiunea USAID investește în dezvoltarea economică a Republicii Moldova. De mai bine de 10 ani, suntem implicați în dezvoltarea proiectelor în TIC și recent am decis să susținem sectorul creativ, pentru că Moldova are un potențial enorm și multe talente, care merită să fie valorificate”, a menționat managerul superior de proiecte al USAID Moldova Sergiu Botezatu.

Într-adevăr, acest sector colorat și plin de viață are nevoie de o susținere simțitoare din partea sectorului public și privat, mai ales pentru consolidarea comunității minților creative. Iată de ce va fi creat și un hub creativ, care deja e în proces de edificare și este rezultatul parteneriatului dintre Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, USAID, Guvernul Suediei și Asociația Companiilor de Creație din Moldova COR. „Hubul Creativ se află în incinta AMTAP-ului și sperăm că până la sfărșit de an să fie dat în exploatare. Hubul va asigura networkingul în rândurile potențialilor și viitorilor specialiști din industrie. De asemenea, va asigura dialogul dintre sectorul privat și cel academic, pentru a identifica oportunitățile de pregătire a viitorilor specialiști și va oferi șanse chiar și studenților anului I să profite de acel dialog necesar cu viitorii angajatori și, de ce nu, să dezvolte propriile companii”, a explicat Sergiu Botezatu.

Collider este un brand, o conferință, o inițiativă – Vasile Braga, Director General COR

Collider este mai multe chestii – un brand, o conferință, o inițiativă, care are scopul de a face o coliziune dintre două sau mai multe mentalități, astfel încât companiile locale să înceapă să perceapă lumea în felul în care e percepută pe piața externă.

Acceleratorul va dura un an și este gratuit pentru companiile COR. Câteva din problemele puse în discuție vor fi poziționarea companiilor, cum să obțină încrederea în forțele lor, chiar de nu au o istorie sau background, cum să vândă, cum să fie stabilite prețurile corect. Mai pe scurt, acestea sunt legi care deja funcționează în comunitățile industriilor creative de peste hotare și, timp de un an, vor fi implementate și în Moldova.

COR este o asociație tânără, dar care evoluează rapid. Ușile noastre sunt deschise persoanelor juridice care funcționează și cred în viitorul industriei creative. Scopul nostru primar este să-i ajutăm să-și găsească o piață de desfacere pentru produsele lor. Astfel, ne maturizăm împreună pentru a fi pregătiți, spre exemplu, pentru export. Atunci când vorbim despre maturizare, nu este vorba despre calitatea produsului. Să știți că produsele moldovenești din industrie sunt lăudate pentru calitatea lor înaltă. Este vorba despre procesele interne din companie, project management și despre reprezentarea companiilor peste hotare.
COR are peste 30 de companii-membre.

Lidia Scarlat, participantă a acceleratorului Collider 2017 – 2018.

You can have great creatives, but sometimes it’s not enough to establish a working relationship. Collider is good at establishing great working relationships among creative minds.

Telegram