OPEN AIR CINEMA: «DEMOLITION» international screening program @ заброшенный бассейн у Театра Чехова// 30.08
CINEMA ÎN AER LIBER – DEMOLAREA, program internațional de proiecții
30 august 2012, ora 21:00
Havuzul abandonat dîn fața Teatrului Dramatic Rus de Stat A. P. Cehov
str. Vlaicu Pîrcălab 75, Chișinău
join facebook event created by Oberliht Association
Programul internațional de proiecții cu titul DEMOLAREA s-a format în urma apelului de participare prin care am invitat toți cei interesați să timită filme ce documentează acte ale demolării înfăptuite în diverse contexte, regimuri politice sau ideologice, condiții economice sau sociale, care au dominat în trecut sau domină în prezent și astfel contribuie la formarea noilor identități urbane.

All Inclusive, 2012, de Beate Hecher & Markus Keim [DE]
Se cunoaște și este documentat faptul că de la independență încoace în Chișinău au fost demolate multe edificii cu o valoare istorică și arhitecturală semnificativă. Astăzi multe clădiri fac parte din diferite registre ale monumentelor, se află sub protecția statului, însă acest lucru nu le salvează de la distrugeri și abandon. În continuare, lăsate în mîna unor investitori privați sau posesori de capital, aceste monumente degradeză, iar unele din ele riscă să dispară pentru totdeauna.
Demolarea în 2011 a vechei Poște din Chișinău a constituit punctul culminant, care a mobilizat reprezentanții societății civile (chiar și Primarul Chișinăului a fost prezent) în vederea protecției patrimoniului arhitectural din Chișinău, însă odată cu acel protest public inițiativă “Poștașilor” a pierdut din intensitate sau poate din viziune?

Acest program vine să reactualizeze în memoria colectivă, prin film documentar, actele demolării care au avut loc în diverse orașe europene și să prezinte reflecția artiștilor, mai mult sau mai puțin poetică, asupra acestui fenomen.
Evenimentul va avea loc în spațiul havuzului abandonat din fața Teatrul Rus de Stat A. P. Cehov din Chișinău pe care l-am amenajat cu acest scop.
Vă învităm sa-l vizitați și să-l re-includeți în circuitul vostru de locuri publice din Chișinău.
PROGRAM
2º Ensayo Escultórico, 2008 de Aggtelek [IT]
Pornind de la estetica acumularii combinata cu procesul de purificare, acest prioect are la baza derularii sale ciclul vietii si mortii, al edificarii si demolarii, crearea de obiecte multidisciplinare in priecte extinse de mecanisme contaminate. Mecanisme (insofar), asa cum acest proces nu face diferenta intre producere si produs, dar mai curand se prezinta pe sine insasi ca continuitate. Totusi, concentrate pe producerea articolelor pentru anumite utilaje, acest proiect nu este impartit pe unimite discipline, dar mai curand creaza un spatiu comun de dezvaluire pentru a realiza unirea, fuzionarea, interactiunea si super-solicitarea sau cum a spus cineva: explozia particolelor.
After Caspar David Friederich, 2011, de Konstantinos-Antonios Goutos [DE]
Oamenii, la fel ca si in lucrarea pictorului romantic David Friedrich(1774-1840), privest in tacere demolarea unei cladiri in central orasului Leipzig.
All Inclusive, 2012, de Beate Hecher & Markus Keim [DE]
O vedere panoramică a ruinelor unui hotel din deşertul Egiptian… trecutul care nu va mai vedea viitorul… un despot depravat în peisaj… proteste… ţipete… raportul unui manager de hotel despre situaţia resurselor tărilor dezvoltate direcţionate Egiptului… împuşcături… o legătură telefonică întreruptă… o compoziţie colonială apocaliptică, care are o perspectivă nulă.
Artificii, 2012, de Monotremu [RO]
Lucrarea prezinta o serie de detonari/explozii controlate, realizate in mai multe exploatari miniere de suprafata,
sincronizate pe fond sonor de focuri de artificii.
Se inspira, intr-o oarecare masura, din realitatea politico- economica a Romaniei a ultimilor doua zeci de ani, timp in care,independent de eticheta ideologica a partidelor ce s-au alternat la guvernare, am asistat doar la un continuu triumf al neoliberalismului.
Caina 832, 2012, de Alexis Leandro Estrella [IT]
Repunerea în scenă a procesului de demolare a unui cartier cu blocuri
care a avut loc în Carrara (Italia), regiunea Caina, pe 14 mai 2011 la orele 15:05. Clădirile au fost construite după cel de-al doilea Război Mondial și au fost demolate cu ajutorul la 832 încărcături de dinamită.
Estadio Insular, 2011, de Paul Weihs & Brigitte Mollik [DE]
În timpul unei vizite de două luni în Las Palmas, în primăvara anului 2011, noi am creat o carte cu fotografii, schiţe şi gînduri, în ansamblu cu un film, ca o poveste personală care se petrece undeva între spaţiul architectural şi cel social. Estadio Insular- un stadion de fotbal lăsat să degradeze în mijlocul oraşului Las Palmas de Gran Canaria, a făcut obiectul cercetării noastre. Fascinaţia rezidă în felul abordării; în capturarea unei structuri expirate, lipsite de funcţii, împreună cu amintirile sale despre spaţiile sociale. Procesul a asociat o scrutare a imaginarului şi realului, rezultînd în nişte lucrări fotografice şi cinematografice.
Favorite night LP, 1999, de Miloš Tomić, 1999 [RS]
În duş, îmbrăcat călduros, un tînăr extrem de încîntat dansează şi distruge camera sa de baie din copilărie.
Gefummel 260, 2012, de Thomas Janitzky [DE]
Imaginile prezinta demolarea cladirilor orasului Leipzig, Germania in decursul unei veri. Imagini sunt realizate doar cu ajutorul unei singure camere video, fara redactare si post-producere. Demolarea cladirilor probabil nu este o cauza comuna nici aici, totusi in cursul reunificarii Germaniei Leipzig-ul a pierdut in jur de 20% din populatia sa.
Inverno, 2011, de Flávio Rodrigues [PT]
“Inverno” ca atentat la regulile tendintelor anterioare de a trece dansul in planul doi, in spatele cortinei. Eram interesat in idea realizarii unui “obiect-spectacol”, in care corpul meu (dansul) sa fie principalul rezultat. Prima sesiune de lucru a fost motivata de cuvintele dansatoarei si coreografului Martha Graham: “corpul spune ce cuvintele nu pot”. Intentia mea a fost sa testez aceasta declaratie pentru a gasi repere si indicii in continuarea dezvoltarii proiectului meu. In timpul improvizatiilor am ajuns la ideea eu incercam constant sa controlez ceva ce parea necontrolabil pentru mine, si mai mult a generat multe lacune si bariere. Dupa o pauza am decis sa ma confrunt cu afirmatia Marthei Graham inca o data, eventual plasand-o ca moment central al piesei: as fi lucrat intr-o zona unde poetica dansului as fi unica solutie, si corpul ar fi capatat sansa de a spune ce nu pot cuvintele. Piesa a inceput sa prinda contururi. Prin experimentarea si exlorarea miscarii, inregistrari, repetitii si prinintamplare naratiunea a inceput sa apara. A devenit clar pentru mine ca memoria primei mele experiente a dansului trebuie sa fie cu precizie reflectata. In acest spectacol, la fel cum si autor, eu sunt si povestitorul si subiectul.
ȚESĂTURA IAȘI, 2012, de Cezar Lazarescu [RO]
The movie is a continuity of images that show demolition of ’’TESATURA’’ (texture) factory in Iasi between 2010 and 2012.
The Void, 2002, de Stephen Gunning [IR]
Un film care contrapune mecanica abstractă a unei licitaţii de artă cu procesul foarte factual al demolării clădirii unei bănci.
The doorkeeper, 2006, de Sharon Paz [UK]
Personajul central din film este un un bărbat care merge prin oraş cu o usă după el. El traversează şantiere de construcţii, locuri abandonate şi case deteriorate. Usierul păzeşte o uşă care nu duce nicăieri, o uşă care este o rămăşiţă a casei sale.
Untitled, 2012, de Michał Szlaga [PL]
Filmul este bazat pe materialele acumulate de artisti pe santierul naval din Gdansk in ultimii cativa ani. Locatie care este casa noilor investitii sau a noilor forme de prodecere, witness endless demolition – occasionally fires break out
Macararelele vechi, unele dintre care dateaza inca din perioada interbelica, au disparut. Pentru aproape un secol aceste macarale au format imaginea unica a peisajului industrial din Gdansk. Tesutul construit al santierului naval este distrus, buldozerele au ras la pamant hale moderniste, in timp ce colectoarele de deseuri au inghitit vechile masini istorile. Szlaga a incercat ca inregistreze tot procesul de demolare. Reminiscent of surveillance footage, imaginile dezvaluie schimbarile ireversibile in structura uzine puternice in trecut dupa cum si un simbol al caderii regimului comunist in Polonia.
‘intrare’ liberă
Acast eveniment este parte a proiectului SPACES: CENTRUL CIVIC al CHIȘINĂULUI – cinema în aer liber.