Выставка русской живописи ХIX – XX веков “Путешествие во времени”
Начало: 30/10/2014 - 10:00
Конец: 30/11/2014 - 10:00
Место: Muzeul Naţional de Artă al Moldovei, strada 31 august 1989. nr 115
Цена: elevi – 2 lei; studenţi, pensionari, adulţi cu dizabilități – 5 lei; adulţi – 10 lei

Выставка русской живописи ХIX – XX веков пройдет с 30 октября по 30 ноября в Кишиневе, в Национальном музее искусств Молдовы.

Экспозиция под названием «Путешествие во времени» представит 30 картин и 28 графических работ. Выставка- часть русской художественной коллекции из фонда Национального музея искусств. Большую ее часть составляют произведения художников-мирискусников из объединения «Мир искусства», издававших журнал под тем же названием.

Посетители смогут увидеть работы А. Архипова, А. Васнецова, К. Коровина, З. Серебряковой, Б. Кустодиева, К. Сомова, С. Виноградова, В. Григорьева и Л. Туржанского.

Художники «Мира искусства» считали приоритетным эстетическое начало в искусстве и стремились к модерну и символизму, противясь идеям передвижников. Искусство, по их мнению, должно выражать личность художника.

Один из основоположников группы “Мир искусства” Сергей Дягилев писал: “Произведение искусства важно не само по себе, а лишь как выражение личности творца”.

20-Afis-Arta-rusa

newsmoldova.md

Expoziția Călătorie în timp prezintă 30 lucrări de pictură și 28 lucrări de grafică realizate la sfârșitul sec. XIX – începutul secolului XX. Acestea fac parte din Colecția de Artă Rusă din fondurile Muzeului Național de Artă al Moldovei care include opere de artă create de artiști sau grupuri de artiști printre care sunt și unii care au activat în cadrul Asociației Mir Iskusstva.

20-Afis-Arta-rusa

Vorbind despre această asociație artistică paradoxală trebuie să ne amintim în ce epocă au trăit tinerii care au format nucleul Asociației. Sfârșitul sec. XIX în Rusia a fost perioada marilor evenimente politice și culturale. Însă nu despre aceasta este vorba, ci despre faptul că majoritatea maeștrilor negau contemporanitatea. Era perioada Personalităților – poeți, prozatori, actori, regizori, dramaturgi, compozitori, artiști. Este destul să ne amintim de Aleksandr Blok și Ivan Bunin, Konstantin Stanislavski și Vsevolod Meyerhold, Igor Stravinski și Serghei Prokofiev, Feodor Șaliapin și Leonid Sobinov pentru a înțelege că arta nu putea rămâne în urma literaturii, muzicii și teatrului. Societatea manifesta un interes sporit față de numeroasele expoziții, licitații, reviste despre artă. Practic simultan la Sankt Petersburg și Moscova apar cercuri și asociații ale tinerilor creatori care doreau să se afirme într-o artă de o nouă formație.

Tinerii care s-au adunat pentru prima dată în una dintre cele mai elevate familii ale Sankt Petersburgului, în casa lui Aleksandr Benois pentru a purta dialoguri în cadrul ”societății de autoeducație”, aveau nu mai mult de 20 de ani. Ei purtau discuții despre artă, studiau istoria și visau la Europa.

În aceeași perioadă, nu departe de Moscova, în casa de pe moșia Abramțevo a comerciantului Savva Mamontov și în Talașkino care aparținea contesei Maria Tenișeva se adunau grupuri de artiști cu o aspirație care nu era clară până când nici pentru ei: de a renaște secretele meșteșugurilor populare rusești.

În atare condiții, ideea lui Serghei Diaghilev de a consolida forțele creatoare progresiste din Moscova și Sankt Petersburg a fost tratată extrem de favorabil. În anul 1899 a avut loc prima expoziție de grup. Pe lângă aceasta, Diaghilev a reușit să-i convingă pe Savva Mamontov și Maria Tenișeva să finanțeze editarea primei reviste despre artă. Artiștii înșiși decideau care va fi stilul și direcția acesteia. Revista a primit aceiași denumire ca și asociația – Mir Iskusstva.

Asupra modului de prezentare și la editarea acesteia participau mulți membri ai asociației. Tot ei erau și autorii unor articole dedicate atât artei europene cât și celei ruse. Aceste publicații au contribuit semnificativ la cunoașterea artei ruse.

Începând cu anul 1907 S. Diaghilev organiza la Paris concerte de muzică rusă și turnee ale baletului rus. În aceste produceri erau angajați în calitate de scenografi și autori de costume mulți membri ai asociației Mir Iskusstva.

Epoca de argint a fost instabilă și de scurtă durată. Începutul sec. XX a trecut ca o umbră și în anul 1907 Aleksandr Blok scria: ”Suntem umbre ce dansează? Sau doar umbre aruncăm?” Au trecut ca niște umbre numele lui Andrei Belîi, Valeri Briusov, Veaceslav Ivanov, transformându-se tot mai mult într-o ilustrare a unei coperte de revistă sau într-un decor de teatru. Scurtul roman al cavalerilor și doamnelor Epocii de argint a fost întrerupt mai întâi de sângerosul an 1905, apoi de războinicul 1914, iar crudul 1917 i-a împrăștiat prin lume. Cei rămaşi în viaţă au continuat să lucreze, unii fără a-și schimba în mod esențial stilul, de parcă timpul groaznic nici nu exista, alții încadrându-se în cerințele noii epoci. Grațioasa cultură a avut şi un sfârşit frumos, lăsând în urma sa pentru veşnicie o amintire de neşters şi profunda admirație a viitoarelor generații.

mnam.md

Telegram